UBKKDBK001 Scénická propedeutika

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
8p+8s/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Pavel Ondruch (přednášející)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (přednášející)
MgA. Pavel Ondruch (cvičící)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Čeština
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jde o praktický seminář zaměřený na základní pojmy z divadelní režie, dramaturgie, scénografie a produkce s důrazem na vnímání scénického prostoru. Cílem studia je uvědomělé rozvíjení (kultivace) scénického smyslu z hlediska odkrývání (dramatických) možností textu na příkladu zvolené scény-situace jejím rozhráním v čase a prostoru (tj. inscenační interpretací), na kterém se podílejí jednotlivé (základní) složky jevištního výrazu a jejich představitelé ve vzájemném dialogu.
Výstupy z učení
Schopnost interpretace scén, jejichž autory jsou sami posluchači v příslušných rolích (tj. jako režiséři, dramaturgové, scénografové, herci). Tvořivá spolupráce na inscenování alespoň jednoho (rozvinutého) scénického výjevu. Schopnost teoretické reflexe vlastní práce a práce svých kolegů.
Osnova
  • 1. Základní teatrologické pojmy.
  • 2. Pocítění prostoru (rozvíjení smyslu pro prostor a hereckého partnera).
  • 3. Režie jako řemeslo (základní principy mizanscénování).
  • 4. Každodenní život jako inspirační zdroj pros tavbu vlastní situace.
  • 5. Rozehrání vlastních situací v prostoru s kolegy (komunikace režisér-herec-dramaturg).
  • 6. Analýza dramatického textu (s důrazem na dramatický a situační potenciál).
  • 7. Dramaturgicko-režijní koncepce (obsazení, prostorové rozvržení dané situace).
  • 8. Herectví jako umění a režie jako umění (základní rozdíly mezi prací herce a režiséra).
  • 9. Realizace dramaturgicko-režijní koncepce (produkční zajištění pro realizaci prostorového rozvržení atp.).
  • 10. Divadelní reflexe jako umění (rozvíjení schopnost vnímání a formulování toho, co se na scéně opravdu děje).
  • 11. Proces zkoušení jako umění (inspirační zdroje během zkoušení, reflexe kolegů jako tvůrčí podnět) 1.
  • 12. Proces zkoušení jako umění (inspirační zdroje během zkoušení, reflexe kolegů jako tvůrčí podnět) 2.
  • 13. Prezentace vlastního díla.
Literatura
    povinná literatura
  • KREJČA, O. Divadlo jsou herci, Praha 2011.
  • EJZENŠTEJN, M. S. Umenie mizanscény I. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. info
  • EJZENŠTEJN, M. S. Umenie mizanscény II. Bratislva: Divadelný ústav, 1999. info
  • PÁCL, Š. Slovo v prostoru (Scénické řešení a divácký prožitek dramatu), Praha 2015.
  • EJZENŠTEJN, S. M.:. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1961. info
    doporučená literatura
  • VOSTRÝ, J. Režie je umění. Praha, 2001. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, samostatná četba, průběžné úkoly
Metody hodnocení
Účast na seminářích. Schopnost interpretace scén a teoretické reflexe vlastní práce a práce kolegů.
Informace učitele
https://is.slu.cz/auth/predmety/sylaby_plneni?fakulta=1924;obdobi=457;pvysl=4963640#errmesg
https://www.slu.cz/fpf/cz/profil/10750
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2024.