ARTAVTBP46 Screenplay workshop

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Rudolf Merkner (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Timetable of Seminar Groups
ARTAVTBP46/A: Mon 7. 10. 8:55–13:50 D2, Tue 8. 10. 8:55–13:50 D2, Mon 9. 12. 8:55–13:50 D2, Tue 10. 12. 8:55–13:50 D2, R. Merkner
Prerequisites (in Czech)
FORMA(P)
nejsou definovány
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Deník – scenáristický nástroj. První zápisy soukromé. Zadání fotoscénáře – povinná rekvizita + téma.
  • 2. Vyprávění obrazem – vizualizace neviditelného. Velikosti záběrů. Mizanscéna.
  • 3. Deník – přidání zápisů pro posluchače (rozdíl ve výběru situací i v jazyce zápisů). Etuda – telefonní dialog – půjčení chaty.
  • 4. Tvorba bodů zlomu. Konflikt (stupňování).
  • 5. Deník – ke stávajícím zápisům přidáme další zápis – očima blízké postavy (jak to vidí druhá osoba) - trénink empatie.
  • 6. Dramatický dialog. Rozdíl mezi odposlechnutým rozhovorem a filmovým dialogem. Studentské etudy – prezentace před kolegy.
  • 7. Základní prvky dramatizace – základní dramatické situace.
  • 8. Etuda – dofabulování rozhlasové hry (poslech expozice – definové postavy a základní dramatická situace).
  • 9. Deník – s odstupem času hledání opakujících se témat. Náměty fotoscénářů – prezentace před kolegy (nácvik pitchingu).
  • 10. Zákonitosti psaní krátkého filmu – doporučení (P. Jech).
  • 11. Treatment; synopse (dlouhá i krátká); autorská explikace – prakticky.
  • 12. Fotoscénáře – prezentace na závěrečné hodině; dramaturgický rozhovor.
  • 13. Závěrečné opakování a shrnutí.
Literature
    required literature
  • ARONSONOVÁ, L., Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014.
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishing, 2007. info
    recommended literature
  • FLEISCHER, J., To by mohl být film. Praha – Zlín: AMU – Archa, 2009.
  • JECH, P., ANGIOLILLO, M., The Seven Minute Screenplay. Praha: FAMU, 2009.
  • MAKOVIČKA, D. Televizní příběh. Brno: DIFA JAMU, 1996.
  • MANDER, J. Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk, 2000.
  • Nichols, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Nakladatelství AMU a JSAF, Praha, 2010. info
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
    not specified
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
Teaching methods
seminars, analysis, class discussion, homework
Assessment methods (in Czech)
konkrétní scenáristická cvičení k ověření zvládnutí scenáristického softwaru
Scénář a fotoscénář (vyprávění obrazem) na zadané téma, odevzdání scénářů, cvičení a etud.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTAVTBP46