UBKVKKNK05 Sociální komunikace a média 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
16 hod/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předmět mohou splnit všichni studenti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je rozšířit znalosti studentů v oblasti psychologických aspektů komunikace a navázat je na komunikaci probíhající ve společnosti. Dále se předmět zaměří na mediální a masovou komunikaci s jejich možnostmi a problémy. Ty budou poté navázány na problematiku mediální gramotnosti. V závěru se bude předmět věnovat trendům ve společnosti. Seminář bude rozvrstven mezi koncepty narušující správnou komunikaci, problematiku bezpečnosti a násilí v médiích a praktické zásady mediální gramotnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice sociální komunikace a médií;
- prokázat schopnosti spojené s mediální gramotností;
Osnova
  • Obsahová náplň předmětu:
    1.-2. Psychologické aspekty komunikace 3.-4. Mediální komunikace, masmediální komunikace, prvky, zákonitosti 5.-6. Modely komunikačních procesů 7.-8. Typologie komunikačních procesů 9.-10. Mediální gramotnost 11.-12. Komunikace ve virtuální realitě, gamifikace a multitasking
Literatura
    povinná literatura
  • VONDRUŠKA, Vlastimil. O svobodě myšlení. Vydání první. Brno: MOBA, 2021. 372 stran. ISBN 978-80-243-9457-2.
  • NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. První vydání. Praha: Grada, 2018. 189 stran. ISBN 978-80-271-0716-2.
  • ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži: propaganda, konspirace a dezinformační válka. 3., rozšířené vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2022. 308 stran. ISBN 978-80-7684-056-0.
    doporučená literatura
  • ATHERTON, Julie. Strategie sociálních médií: praktický průvodce tvorbou marketingové strategie pro sociální média. Překlad Martin Bednarski. 1. vydání. V Brně: Lingea, 2022. 268 stran. ISBN 978-80-7508-715-7.
  • ŠAFÁŘOVÁ, Kateřina. Mediální vzdělávání na středních odborných školách a učilištích. Praha: Člověk v tísni, 2021. 51 stran. ISBN 978-80-7591-049-3. Dostupný z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/mv_publikace_pro_sos_sou.pdf
  • ROZEHNAL, Aleš. Média, etika a právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7380-884-6.
  • NUTIL, Petr. Jak neztratit rozum v nerozumné době: o falešných představách, iluzích a předsudcích. První vydání. Praha: Grada, 2020. 192 stran. ISBN 978-80-271-1796-3.
  • KOUKOLÍK, František. Sociálně úspěšní psychopati, aneb, Vzpoura deprivantů 1996-2020. První vydání. Praha: Galén, [2020], ©2020. 217 stran. ISBN 978-80-7492-473-6.
  • KOUKOLÍK, František. Bulšit: o žvanění v organizacích, médiích, politice a vědě. První vydání. Praha: Galén, [2021], ©2021. 139 stran. ISBN 978-80-7492-558-0.
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška)
Průběžné zadávaní a hodnocení úkolů.
Metody hodnocení
Známkou
Úkoly
Ústní zkouška
Informace učitele
K předmětu je připraven kurz v ISSU.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UBKVKKNK05