FVP:PV24TK076 Dobrovolnická praxe I - Informace o předmětu
PV24TK076 Dobrovolnická praxe I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 4/0/36. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům získat dobrovolnickou zkušenost. V rámci kurzu studenti budou reflektovat dobrovolnickou zkušenost a její přínosy ve vztahu k osobnostnímu a profesnímu růstu. Předmět si klade za cíl podpořit občanskou angažovanost studentů a současně jim umožnit vyzkoušet si dobrovolnictví.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - objasnit společenský význam i osobní přínos dobrovolnictví, - aplikovat poznatky získané teoretickým studiem v praxi, - identifikovat překážky v zapojování lidí do dobrovolnictví, - kriticky reflektovat limity dobrovolnictví zejména v školství, zdravotnictví nebo sociálních služeb, - reflektovat osobní a profesní přínos vykonané dobrovolnické aktivity.
- Osnova
- 1. Dobrovolnictví - co je a co není dobrovolnictví? Základní znaky. Formální dobrovolnictví. 2. Práva a povinnosti dobrovolníka. 3. Znaky kvalitního dobrovolnického programu/dobrovolnické organizace. 4. Dobrovolnické příležitosti v regionu. 5.-12. Dobrovolnická praxe v organizacích.
- Literatura
- povinná literatura
- Frič, Pavol, Martin Vávra. 2012. Tři tváře komunitního dobrovolnictví: neformální pomoc, organizovaná práce a virtuální aktivismus. Praha: Agnes.
- Frič, Pavol, Pospíšilová Tereza a kol. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, Hestia, 2010
- HRUŠKA, L.; HRUŠKOVÁ, A.; TOŠNER, J.; PILÁT, M. a kol. Analýza o stavu dobrovolnictví v zahraničí a ČR. Ostrava: ACCENDO. 2018.
- Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě.
- doporučená literatura
- MONČEKOVÁ, Martina. Dobrovolnictví v salesiánském poslání: identita a směrnice salesiánského misijního dobrovolnictví. Praha: Salesiáni Dona Boska, 2020.
- MATULAYOVÁ, T., JURNÍČKOVÁ, P., DOLEŹEL, J. a kol. Motivace k dobrovolnictví. Olomouc: vydavatelství UP, 2016.
- HRUŠKA TVRDÝ, Lubor. Nové přístupy v komunikaci a prezentaci: on-line prostředí pro rozvoj vzdělávání v dobrovolnictví - zkušenosti a praxe. Ostrava: Accendo - Centrum pro vědu a výzkum, z.ú., 2022.
- Výukové metody
- přednáška, diskuze
- Metody hodnocení
- Písemná reflexe dobrovolnické praxe (36 hodin)
- Informace učitele
- Na začátku semestru se uskuteční výukový blok, v rámci kterého studenti získají základní poznatky o dobrovolnictví jako formě občanské participace, ale i nástroje osobnostního a profesního růstu. Obeznámí se s právy a povinnostmi dobrovolníka a rolí koordinátora dobrovolníků. Seznámí se s aktuální nabídkou dobrovolnictví v regionu. Následně studenti absolvují dobrovolnickou aktivitu v rozsahu 36 hodin. Zpracují podle předem připravené struktury písemnou sebereflexi.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/PV24TK076