PV24TP044 Menšinové kultury

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Jana Kočí, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Základní konstrukty a terminologická východiska
  • 2. Typologie menšinových kultur v českém kontextu
  • 3. Cílové a dominantní skupiny, útlak a jeho formy
  • 4. Protipředsudkové vzdělávání, postojová a názorová schémata
  • 5. Multikulturní výchova ve školním vzdělávání
  • 6. Multikulturní pedagog, osobní profil a jeho kompetence
  • 7. Náboženské skupiny a jejich kontextuální souvislosti
  • 8. Migrace jako společenský problém
  • 9. Romské skupiny a jejich kontextuální souvislosti
  • 10. Vietnamské skupiny a jejich kontextuální souvislosti
  • 11. Sexualita a její kontextuální souvislosti
  • 12. Intaktní a lidé se zdravotním postižením, znevýhodněním
  • 13. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁSTKOVÁ, P. Interkulturní vzdělávání učitelů primární školy. Olomouc: Tribun EU, s. r. o. ISBN 978-80-87658-10-9. Dostupné na WWW: www.kteiv.upol.cz/uploads/soubory/castkova/publikace-castkova-2014.pdf.
  • GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 9788021047242.
  • JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 8087027310.
  • MOREE, D., VARIANTY. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. Dostupné na WWW: www.mezikulturnidialog.cz/res /data/011/001326.pdf.
  • TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ, M., ŠPIRKOVÁ, A. a kol. Jsme lidé jedné země. Praha: 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
  • BANKS, J. A., McGEE BANKS, CH. A. Multicultural Education: Issues and Perspectives, 9th Edition. 2015. ISBN 978-1-119-22755-7.
  • KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků. Praha: Slovo 21, z. s., 2017.
  • KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky romských žáků základních školy. Praha: Slovo 21, z. s., 2017.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
    doporučená literatura
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091.
Metody hodnocení
zápočet PS: pravidelná docházka na semináře, aktivní účast ve výuce, zpracování vybraného tématu a jeho prezentace na semináři, ověření znalostí (povinná literatura, obsah seminářů)
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora
zkouška: z určené povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/PV24TP044