UNZSRP034 Zdravotnická psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
10př+20cv/sem. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Renáta Kohutová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 24. 10. 8:05–13:00 C311, 13:55–17:10 C311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSRP034/A: Čt 31. 10. 8:05–13:00 C311, Čt 7. 11. 9:45–11:20 C312, Čt 14. 11. 8:05–13:00 C312, Čt 21. 11. 8:05–13:00 C311, R. Kohutová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je součástí komplexu předmětů z psychologie. Seznamuje studenty s problematikou zdravotnické psychologie. Prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládání náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících a zachování duševní rovnováhy samotného poskytovatele péče a pomoci. Psychologie ve zdravotnictví je aplikovanou oblastí psychologie, která se zaměřuje na oblast ošetřovatelské a terapeutické péče a dalších úkonů spojených s diagnostikou a terapií ve zdravotnictví.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student má informace o zdravotnické psychologii, o náročných životných situacích vzhledem k handicapovaným, umírajícím lidem, ale také k zdravotnickým pracovníkům a jejich psychické zátěži. Umí rozpoznat stres, syndrom vyhoření. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v náročných životních situacích a umí poskytnout informace v oblasti primární, sekundární i terciární prevence. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Absolvováním předmětu bude student způsobilý využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní odborné práci. Získanou způsobilostí je schopnost aplikace získaných vědomostí na konkrétní náročné životní situace a problémy, získá předpoklady využívat kritický přístup k dostupným informacím, získá kompetence k využití aktivní reflexe a rozboru vlastní práce. Současně se v rámci výuky předmětu vytváří podmínky pro rozvoj kritického myšlení, kreativity a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně. Kompetence: Student je schopen poskytovat odbornou psychologickou péči handicapovaným, umírajícím a jinak postiženým jedincům, jejich rodinám a komunitám. Má předpoklady identifikovat stres, syndrom vyhoření ve zdravotnické profesi a je schopen navrhovat adekvátní řešení.
Osnova
  • 1. Úvod do psychologie ve zdravotnictví. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání. 2. Adaptační mechanismy, poruchy adaptace 1. 3. Adaptační mechanismy, poruchy adaptace 2. 4. Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. 5. Vztahy mezi nemocným a ošetřujícím personálem. Vztah pacient - zdravotník. 6. Psychologie bolesti, strachu, úzkosti a deprese. 7. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. 8. Psychologický přístup k pacientům s onkologickým onemocněním. 9. Psychologický přístup k pacientům s interním onemocněním. 10. Psychologický přístup k pacientům s chirurgickým onemocněním a pacientům po transplantaci. 11.Autoplastický obraz nemoci. Subjektivní prožívání nemoci. 12. Zdravotník jako nemocný. 13. Produktivní a neproduktivní chování sestry. 14. Psychologický přístup k nemocným v bezvědomí. 15. Psychologický přístup k dialyzovaným nemocným. 16. Psychohygiena zdravotnického pracovníka. 17. Osobnost psychoterapeuta, psychoterapeutický rozhovor. 18. Duševní krize, psychologická první pomoc a intervence v krizi. 19. Kvalita života. 20. Formy a prostředky psychoterapie.
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
  • VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
    doporučená literatura
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Péče o duševní zdraví. Distanční studijní opora. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: povinná účast na výuce s minimální prezencí 80% (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Požadavky ke zkoušce: ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSRP034