FVP:UPPVMD017 Logopedie - Informace o předmětu
UPPVMD017 Logopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení poznatků o významu jazykové a komunikační kompetence v procesu socializace. Součástí bude nástin historického vývoje vědního oboru logopedie, jeho postavení v systému věd a současné trendy v logopedii včetně organizace logopedické intervence v České republice. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a biopsychosociální podmínky ontogenetického vývoje řeči.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student popíše současné trendy a koncepce v logopedii, zná legislativní rámec
- student definuje základní pojmy a teorie v logopedii
- student dokáže objasnit podmínky osvojování jazykových a řečových dovedností
Odborné dovednosti:
- student vysvětlí význam logopedie v praktické činnosti speciálního pedagoga
- student aplikuje znalosti o vývoji řeči na pedagogické jevy a procesy
- student analyzuje specifické projevy a rizikové projevy verbální a neverbální komunikace
- student nalezne vhodný informační zdroj za účelem uplatnění modifikovaných metod a forem v oblasti osvojování jazykových a řečových dovedností
Obecné způsobilosti:
- student přiměřeně reflektuje speciální potřeby osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností
- student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů - Osnova
- 1. Logopedie, základní pojmy, význam. Nástin historického vývoje vědního oboru.
- 2. Vybrané teorie osvojování jazykových a řečových dovedností.
- 3. Základní kategorie narušené komunikační schopnosti.
- 4. Podmínky ontogenetického vývoje řeči, fyziologické zvláštnosti vývoje řeči, jazykové roviny.
- 5. Narušený vývoj řeči z hlediska průběhu. Metody a prostředky logopedické intervence.
- 6. Nejčastější druhy narušené komunikační schopnosti v předškolním a školním věku. Podmínky vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, organizace logopedické péče v ČR.
- 7. Biologické základy řeči (diferenciační procesy, fonematická diferenciace).
- 8. Lingvistické základy řeči, složky řeči, fonetická a fonologická realizace prvků řeči.
- 9. Systém českých hlásek. Artikulace a patologie vokálů a konsonantů.
- 10. Tvoření zvuků lidské řeči, mluvidla, jejich funkce.
- 11. Artikulační ústrojí a jejich funkce, zásady hlasové hygieny.
- 12. Úkoly logopedické prevence v předškolním a mladším školním věku.
- Literatura
- povinná literatura
- BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KOPEČNÝ, P. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
- BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
- DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
- KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
- ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
- ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
- ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
- doporučená literatura
- BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
- KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
- KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
- LECHTA, V. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
- NEUBAUER, K., SKÁKALOVÁ, T. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7.
- PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
- SOVÁK, M. Logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
- SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
- neurčeno
- LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-8882418-4.
- LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
- LOVE, R. J., WEBB, W. G. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
- PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
- VYGOTSKIJ, L. S., PRŮCHA, J. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
- ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
- JELLISON, J. A. Including Everyone. Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0190266554.
- ZEZULKOVÁ, E. Logopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Úspěšné vykonání kombinované zkoušky (písemné/ústní). Její konečný výsledek je určen součtem bodů obou částí zkoušky.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMD017