FVP:UPPVMD034 Special Education I - Informace o předmětu
UPPVMD034 Special Education I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1) && !NOWANY( UPPVMD035 Besondere Bildung I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální anglickou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v anglickém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v anglicky mluvících zemí a především realizace péče o osoby se zdravotním postižením a jejich edukace.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní anglickou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- získá základní přehled o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- popíše anglicky speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí a v České republice
- rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- zlepší své dovednosti v oblasti porozumění anglickému jazyku
Obecné způsobilosti:
- rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných zemích - Osnova
- 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí.
- 2. Základní terminologie ve speciální pedagogice.
- 3. Klasifikace speciální pedagogiky.
- 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie.
- 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie.
- 10. Symptomatologie zdravotního postižení.
- 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích.
- 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích.
- Literatura
- povinná literatura
- KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
- HEWARD, W. Exceptional Children: an Introduction to Special Education. Prentice Hall, 2005. ISBN 978-0131191709.
- Oxford Dictionary of English. Oxford University Press, 2010.
- PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. SAGE publications, 2016. ISBN 978-1-4739-0453-8.
- PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. The Educator's Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0787978129.
- REYNOLDS, C. R.,VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education. John Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0470949405.
- doporučená literatura
- BOWEN, C. Children's Speech Sound Disorders. Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-0-470-74577-9.
- MCLEOD, S., BAKER, E. Children's Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Pearson Education, 2016. ISBN 978-0134206257.
- MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders. Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-0470025673.
- RIMM, S. B., SIEGLE, D. B., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented. Pearson, 2017. ISBN 978-0133827101.
- neurčeno
- FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335262908.
- MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335262700.
- HEHIR, T. New Directions in Special Education. Harvard Educational Publishing Group, 2005. ISBN 978-1891792618.
- LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335214051.
- MACBLAIN, S., LONG, L., DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion. SAGE Publications Ltd., 2015. ISBN 978-1446298435.
- KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy I.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMD034