UPPVMK009 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B. (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout potřebné základní teoretické poznatky ze speciálněpedagogické disciplíny etopedie, nastínit historické a interdisciplinární kontexty společnosti, a to ve vztahu k integrativnímu a inkluzivnímu vzdělávání jedinců s problémy v chování a s poruchou chování. Předmět ozřejmuje svým obsahem platnou legislativu k relevantním otázkám, které se vztahují k níže uvedeným okruhům. Nabízí přehled v pojetí institucionální péči, orientaci ve strategických a metodických dokumentech tykající cílových skupin oboru. Do obsahu je zakomponovaná etopedická terminologie, deskripce a klasifikace klíčových kategorií, subjektů a objektů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zná význam speciální pedagogiky etopedické a její ukotvení v systému věd, zná předmět, cíl a rozsah působení
- student ovládá etopedickou terminologii, orientuje se v subjektech a objektech speciálně pedagogické péče
- student se orientuje v historiografii oboru a zná jeho hlavní představitele, včetně jejich společenského přínosu
Odborné dovednosti:
- student umí na elementární úrovni teoreticky diferencovat základní kategorie v oblasti chování, umí je popsat a objasnit určité spojitosti
- student umí popsat kontextuální rámec poruchy, problému v oblasti chování, včetně etiologie, kauzality a jiných kontextů
- student umí diverzifikovat etiologii a základní symptomatologii poruchy a problémového chování
Obecné způsobilosti:
- student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat krátký odborný text k tématu, jehož závěry mají jasnou vypovídající hodnotu
- student dokáže samostatně zpracovat extrakt klíčových poznatků ze studovaného díla, umí vytvořit konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry k tématu, který zpracovával
Osnova
  • 1. Etopedie jako speciálněpedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět.
  • 2.-3.Etopedie a její pojetí u nás a ve světě.
  • 4.-5.Obecné filozoficko-pedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
  • 6. Speciálněpedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
  • 7. Terminologická východiska a interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické.
  • 8. Interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické. Klasifikace subjektů a objektů.
  • 9. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec poruchy chování.
  • 10. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec problémového chování.
  • 11. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec rizikového chování.
  • 12. Institucionální zařízení etopedické reedukační péče. Ústavní a ochranná výchova.
Literatura
    povinná literatura
  • KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
  • KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
  • KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School Education of Roma Socially Disadvantaged Pupils in the Czech Republic: Basic Description of the Current Situation. Ostrava: University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4.
  • KVITOVÁ, J., PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • KYUCHUKOV, H., KALEJA, M., SAMKO, M. (Eds.) Roma 01: Linguistic, Cultural, and Educational Issues of Roma. München: LINCOM GmbH, 2014. ISBN 978-3862885824.
  • UHLÍKOVÁ, P., GOETZ, M. ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galen, 2010. ISBN 978-80-7262-630-4.
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
    doporučená literatura
  • KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M., SMETANOVÁ, D. Prejavy správania u vybraných skupín žiakov základnych škôl. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. ISBN 978-80-89726-17-2.
  • ČERNÍKOVÁ, V. Sociální ochrana. Praha: Policejní akademie, 2005. ISBN 80-7251-207-2.
  • HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2005. ISBN 80-86708-05-5.
  • JŮZL, M. Penitenciaristika a penologie II. Brno: IMS Brno, 2013. ISBN 978-80-87-182-34-5.
    neurčeno
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základnych škôl. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. ISBN 978-80-89726-18-9.
  • ROSEN, L. H. Bullying in School. Palgrave Macmillan, 2017. ISBN 978-1137598929.
  • JANKŮ, K. Etopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Zpracování zadaných úkolů a jejich prezentace. Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.