UPPVMP047 Tělovýchovné aktivity a zdravotní tělesná výchova

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Chovancová (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace týkajících se tělovýchovných a zdravotních aktivit, které mohou primárně uplatnit v praxi. Důraz je kladen zejména na správné provedení jednotlivých aktivit s odkazem na individuální a věkové zvláštnosti žáků.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí vysvětlit přínos zdravotní tělesné výchovy
- charakterizuje jednotlivé druhy oslabení
- uvede vhodná vyrovnávací cvičení a tělovýchovné aktivity
- umí definovat základní pojmy z dané oblasti
Odborné dovednosti:
- student umí sestavit cvičební jednotku zaměřenou na různé typy oslabení
Obecné způsobilosti:
- student umí v praxi sestavit tělovýchovné aktivity pro žáky s ohledem na věk, oslabení a individuální zvláštnosti
Osnova
  • 1. Vymezení základních pojmů – zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny, pohybová aktivita, tělovýchovná aktivita, oslabení, svalová nerovnováha, vyrovnávací cvičení.
  • 2. Zdravý životní styl.
  • 3. Diagnostika - správné držení těla.
  • 4. Svalová dysbalance.
  • 5. Vyrovnávací cvičení – posilovací, protahovací, uvolňovací, rovnovážná, dechová a relaxační.
  • 6. Cvičení podle druhu oslabení – oslabení trupu, oslabení dolních končetin, respirační oslabení, obezita.
  • 7. Tělovýchovné aktivity – pohybové hry, hudebně-pohybové aktivity, prvky jógy v ZTV atd.
  • 8. Tvorba cvičební jednotky – podle věkové kategorie, podle druhu oslabení.
  • 9. Náčiní a nářadí používané při tělovýchovných aktivitách.
Literatura
    povinná literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3308-4.
  • LEVITOVÁ, A. a HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
  • OTTOMANSKÁ, V. Když se řekne rozcvička: pohybové aktivity pro předškolní děti. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1439-7.
  • POKORNÝ, I. Pohybové hry pro školáky: 129 cvičení pro rozvoj základních pohybových dovedností. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2064-2.
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Školáci v pohybu: tělesná výchova v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3733-1.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-333-8.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem: náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-171-9.
    neurčeno
  • CHOVANCOVÁ, L. Tělovýchovné aktivity a zdravotní tělesná výchova. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni za praktický výstup – vyrovnávací cvičení a seminární práci – sestavení cvičební jednotky dle druhu oslabení. Součásti hodnocení bude aktivní účast ve výuce a plnění dílčích úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.