USPQK032 Komunikační systémy ve vzdělávání

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 4. 10. 15:35–18:50 C309, Pá 15. 11. 12:15–16:20 C201
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu je zaměřen na oblasti logopedické intervence u dětí a žáků s potřebou využívat náhradní komunikační systémy při vzdělávání. Poskytuje informace o determinantech řečového vývoje s důrazem na proces vnímání zvuku řeči ve vztahu k funkčním oblastem mozku a důsledky jejich poškození pro osvojení řečových dovedností. Pozornost je věnována kategoriím narušeného vývoje řeči, které systémově ovlivňují psychický a kognitivní vývoj dítěte. Pozornost je věnována rozvoji řeči u dětí se zdravotním postižením v rané péči, zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka a stanovení podpůrných opatření dle platné legislativy.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí objasnit zákonitosti výchovy, vzdělávání a celkového rozvoje osob s částečně omezenou nebo nevyvinutou schopností dorozumívat se mluvenou řečí
- student umí zdůvodnit základní východiska koncepčního a legislativního rámce procesu sociální a školní inkluze osob s částečně omezenou nebo nevyvinutou schopností dorozumívat se mluvenou řečí
- student umí pojmenovat obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání
- student umí vysvětlit zákonitosti procesu učení, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá
- student umí charakterizovat obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu z důvodu částečně omezené nebo nevyvinuté schopnosti dorozumívat se mluvenou řečí
Odborné znalosti specifické:
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v základní škole speciální včetně principů užívání alternativní a augmentativní komunikace, hlasové výchovy a hlasové hygieny
Odborné dovednosti:
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky
- student umí poskytnout instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost
- student umí participovat na vytváření individuálních vzdělávacích plánů s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
- student umí samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se symptomatickými poruchami řeči
- student umí poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků se symptomatickými poruchami řeči
- student umí aplikovat základní zásady při volbě náhradních komunikačních systémů u osob s těžkými poruchami verbální komunikace
Osnova
  • 1. Faktory vývoje řeči, dialektická determinace vývoje řeči, řeč ve vztahu k psychickým procesům
  • 2. Specifika narušeného vývoje řeči s důrazem na omezenou schopnost dorozumívání
  • 3. Alternativní a augmentativní komunikační systémy ve vzdělávání
  • 4. Metody alternativní a augmentativní komunikace ve výuce
  • 5. Individuální vzdělávací plán, aplikace podpůrného opatření ve stupních 3.-5.
  • 6.-9. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje žáka se symptomatickou poruchou řeči a omezenou schopností dorozumívání k vytváření primárních školních dovedností
  • 10. Intervenční postupy a programy pro účely rozvoje komunikační kompetence žáka s omezenou schopností dorozumívání a jejich vyhodnocování
  • 11. Úloha asistenta pedagoga při vzdělávání žáka s omezenou schopností dorozumívání
  • 12. Metodická podpora poradenského zařízení při nastavení forem alternativní a augmentativní komunikace
Literatura
    povinná literatura
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
  • CHLEBORADOVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9674-5.
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5186-7.
  • KLUGEROVÁ, J. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2017. ISBN 978-80-7452-128-7.
  • ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.
  • BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6.
  • HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
  • KNAPCOVÁ, M. Komunikační systém - VOKS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. ISBN 978-80-7481-215-6.
  • MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
    neurčeno
  • BATTYE, A. Who´s Afraid of AAC?: the UK guide to augmentative and alternative communication. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-911186-17-5.
  • FOSTER SKALOVÁ, P., KUNOVÁ, A., ŠAROUNOVÁ, J. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát: neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-73-5.
  • KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: komunikační systém tvořený obrazovými symboly: Piktogramy. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.
  • KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ R. Řeč rukou: komunikační systém tvořený znaky - Znak do řeči. Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.
  • HEMZÁČKOVÁ, K., KUBOVÁ, L. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami - Procesní schémata. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-055-8.
  • ZEZULKOVÁ, E. Komunikační systémy ve vzdělávání. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Výukové metody
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané (zadané) korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Metody hodnocení
Prezentace referátu na zadané téma Podpora rozvoje komunikační kompetence dítěte/ žáka s částečně omezenou nebo nevyvinutou schopností dorozumívat se mluvenou řečí v kontextu vytváření primárních školních dovedností. Odevzdání referátu v písemné podobě doplněné prezentací ve formátu ppt. je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQK032