USPQP005 Psychopatologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Nilius (cvičící)
Garance
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
USPQP005/A: Út 12. 11. 13:05–18:00 C306, Út 19. 11. 13:05–18:00 C306, P. Nilius
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V obecné části předmětu se studenti seznámí se základními pojmy a oblastmi psychopatologie, získají základy porozumění psychiatrických syndromů, zorientují se v hranicích normy a patologie, včetně etiologie a klasifikace duševních nemocí a stavů. Ve speciální části předmětu se dále studenti seznámí se základními diagnózami a skupinami diagnóz psychiatrických poruch a onemocnění dle platné MKN-10, získají vhled do orientace v otázkách diferenciální diagnostiky v psychiatrii v kontextu klinické psychologie. Pozornost bude věnována příčinám, projevům, diagnostice, terapii, prognóze jednotlivých psychiatrických onemocnění a stavů v rámci vývojové perspektivy a možnostem působení oboru speciální pedagogika s akcentem na problematiku narušené komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se psychopatologie jako vědního oboru
- student zná pojetí normality a vychází z něj pro zkoumání lidské psychiky a psychopatologických jevů
- student umí identifikovat a charakterizovat poruchy základních psychických funkcí
- student zná vybrané poruchy základních psychických funkcí ve vazbě na dětský věk
- student se orientuje v odlišné psychopatologii osob se zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají psychopatologie a jejich vybraných otázek
- student umí posoudit normalitu a patologii v oblasti duševních poruch
- student dokáže samostatně identifikovat některé vybrané psychopatologie u dětí a u osob se zdravotním postižením s návazností na psychologii osobnosti a pojetí normality
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současného výskytu psychopatologických poruch u lidí obecně, ale také v dětském věku a u osob se zdravotním postižením
- student prakticky zná zařízení intervenční pomoci pro osoby, u kterých se objeví psychopatologické odchylky
- student umí analyzovat systém třídění psychopatologických poruch
Osnova
  • 1. Úvod do studia psychopatologie. Organizace psychiatrické péče v ČR. Klasifikace duševních poruch a poruch chování dle platných klasifikačních systémů (MKN-10, DSM-V, připravovaná MKN-11). Úloha klinické psychologie v kontextu diagnostiky a léčby těchto poruch
  • 2. Etiopatogeneze neuropsychiatrických poruch – vymezení pojmu normy a normality. Vývojová perspektiva rozvoje duševních onemocnění. Faktory související s rozvojem neuropsychiatrických poruch
  • 3. Poruchy vnímání, myšlení, vědomí a pozornosti, emocí, intelektu, paměti, pudů, vůle a chování, poruchy osobnosti
  • 4. Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti – poruchy intelektu a poruchy komunikace, poruchy autistické spektra, poruchy pozornosti a výukové obtíže
  • 5. Poruchy chování a emocí specifické pro dětství
  • 6. Organické duševní poruchy včetně symptomatických
  • 7. Poruchy duševní a poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek
  • 8. Schizofrenie, poruchy schizotypální a poruchy s bludy
  • 9. Afektivní poruchy (poruchy nálady)
  • 10. Neurotické, stresové a somatoformní poruchy
  • 11. Syndromy poruch chování spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory
  • 12. Poruchy osobnosti a chování u dospělých
Literatura
    povinná literatura
  • KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0.
  • KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4.
  • OREL, M. a kol. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
  • SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
    doporučená literatura
  • HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
  • MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-263-7.
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4.
  • RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., JANOTOVÁ, D. Psychiatrie minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-582-4.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Strážní andělé života a smrti. Benešov: RUAH o.p.s., 2016. ISBN 978-80-270-0342-6.
    neurčeno
  • HØJHOLT, C. Psychology and the Conduct of Everyday Life. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1317-5996-92.
  • RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-287-4.
  • SVOBODA, M. a kol. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-154-9.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
  • VYBÍRAL, Z., ROUBAL, J. Současná psychoterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-628-7.
  • KOUKOLA, B. Psychopatologie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Docházka a aktivní účast studenta na seminářích. Splnění písemného testu v minimálním rozsahu 75%.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP005