USPQP016 Poradenství a intervence u žáků se specifickými poruchami učení

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/13/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (přednášející)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření poznatků a dovedností v oblasti poradenství (v rámci platné legislativy a rozsahu nabízených služeb), diagnostiky (psychologické i speciálně-pedagogické) a edukačních postupech zaměřených na zmírnění, eliminaci nebo kompenzaci potíží souvisejících se specifickými poruchami učení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student popíše projevy jednotlivých typů specifických poruch učení a jejich vliv na edukační proces žáka
- student definuje služby pedagogicko-psychologické poradny určené žákům se specifickými poruchami učení
- student popíše služby poskytované žákům se specifickými poruchami učení školním poradenským pracovištěm a spolupráci v multidisciplinárním týmu ve škole
Odborné dovednosti:
- student zvládá analyzovat rizikové projevy žáků v oblasti gramotnostních dovedností
- student dokáže navrhnout vhodná opatření vztahující se k obecným podmínkám vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v běžných třídách
- student dokáže realizovat intervenční programy pro účely rozvoje dílčích způsobilostí čtenářské a matematické gramotnosti
Obecné způsobilosti:
- student je schopen přiměřeně reflektovat speciální vzdělávací potřeby žáků se zvýšeným rizikem v oblasti osvojování čtené a psané podoby řeči
- student je schopen navázat spolupráci s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci žáků se specifickými poruchami učení
- student je schopen vyhledávat nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích programů
Osnova
  • 1. Specifické poruchy učení – základní terminologie
  • 2. Historie a etiologie specifických poruch učení
  • 3. Porucha pozornosti s hyperaktivitou a její vliv na vzdělávání
  • 4. Předškolní věk a dílčí funkce
  • 5. Komplexní diagnostika žáků v riziku vzniku specifických poruch učení
  • 6. Edukace žáků se specifickými poruchami učení – vzdělávací dráha, strategie podpory žáků se specifickými poruchami učení ve vzdělávání, faktory ovlivňující edukaci žáků se specifickými poruchami učení
  • 7. Legislativní normy upravující vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
  • 8. Poradenské služby ve škole a školském poradenském zařízení, doporučení vs. zpráva z poradny, plán pedagogické podpory vs. individuální vzdělávací plán
  • 9. Zásady speciálněpedagogické intervence a stimulace dílčích funkcí v praxi základních škol
  • 10. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dyspraxie – kompenzační postupy
  • 11. Výuka cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení
  • 12. Počítačové a intervenční programy pro žáky se specifickými poruchami učení
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  • JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J., STRNADOVÁ, I., SWIERKOSZOVÁ, J., ŽENATOVÁ, Z. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-215-8.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
    doporučená literatura
  • BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
  • BLAŽKOVÁ, R. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8673-9.
  • KREJČOVÁ, L., HLADÍKOVÁ, Z. Zvládáme specifické poruchy učení: dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika, 2019. ISBN 978-80-266-1400-5.
  • KUCHARSKÁ, A., POKORNÁ, D., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Třístupňový model péče (3MP) ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014.
  • ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
    neurčeno
  • AKHUTINA, T. V., PYLAEVA, N. M. Overcoming Learning Disabilities: A Vygotskian-Lurian Neuropsychological Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-1-107-53165-9.
  • DOSTALOVÁ, E., VIKTORIN, J. Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Opava: Slezská univerzita, 2020. ISBN 978-80-7510-422-9.
  • FRANKOVÁ, A. Prístupy k inkluzívnemu vzdelávaniu žiakov s vývinovými poruchami učenia z pohľadu učiteľov v spolupráci s externými poradenskými subjektmi a rodičmi v Slovenskej republike. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7558-0.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování: (využitelné pro základní i střední školy). Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.
  • KREJČOVÁ, L., HLADÍKOVÁ, Z. Český jazyk a cizí jazyky: žáci se specifickými poruchami učení na 2. stupni ZŠ. Praha: DYS-centrum, 2017. ISBN 978-80-87581-10-0.
  • VIKTORIN, J. Poradenství a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Zpracování kazuistiky žáka se specifickými poruchami učení vycházející z vlastní zkušenosti nebo praxe studenta, příp. dle zadání vyučujícího. Aktivní účast na semináři (vyžadována 100 % docházka). Účast na písemném testu je podmíněna zpracováním kazuistiky žáka se specifickými poruchami učení. K úspěšnému absolvování testu musí student dosáhnout alespoň 70 %.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.