FVP:USPQP026 Didaktika předmětů základní šk - Informace o předmětu
USPQP026 Didaktika předmětů základní školy speciální
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Janků (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 11. 10. 13:05–16:20 C206, Pá 29. 11. 12:15–16:20 C207
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti didaktik jednotlivých předmětů, metodických postupů a jejich uplatnění v edukačním procesu žáků základní školy speciální. V teoretickém kontextu didaktických znalostí se bude obsah předmětu zaměřovat na to, aby student dokázal žákům vědecky správně a přitom srozumitelně vysvětlit společenské a přírodní jevy, se kterými se žák setkává v běžném životě. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku edukace žáků základní školy speciální s důrazem na metodiku a didaktické aspekty jednotlivých vzdělávacích oblastí a oborů.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat pojem mentální postižení a specifika vzdělávání žáků základní školy speciální
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s mentálním postižením
- student umí popsat specifika edukace žáků s těžším stupněm mentálního postižení (didaktické zásady, výukové metody, intervenční strategie) a psychologické zvláštnosti žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
- student umí pojmenovat obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání
Odborné znalosti specifické:
- student umí charakterizovat metody a formy výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením vycházející z nových poznatků vědy
Odborné dovednosti:
- student umí definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s mentálním postižením ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student umí u žáků s mentálním postižením aplikovat vyučovací metody a formy práce
- student umí ve výuce žáků s těžším stupněm mentálního postižení využít nabytých teoretických poznatků
- student umí v rámci předmětových didaktik využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat didaktické zásady, výukové metody a formy v edukačním procesu žáků základní školy speciální
- student umí stanovit metodické postupy ve výuce žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením s ohledem na jejich individuální možnosti
Obecné způsobilosti:
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru - Osnova
- 1. Terminologická východiska edukačního procesu
- 2. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáky s těžším stupněm mentálním postižením
- 3. Specifika edukačního procesu u žáků s těžším stupněm mentálního postižení (didaktické zásady, výukové metody, intervenční strategie), psychologické zvláštnosti žáků základní školy speciální
- 4. Charakteristika a specifika Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální
- 5. Metodika počátečního čtení, analyticko-syntetická metoda, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení
- 6. Metodika počátečního psaní na základní škole speciální
- 7. Metodika řečové výchovy
- 8. Metodická doporučení k výuce matematiky a její aplikace na základní škole speciální
- 9. Alternativní a augmentativní komunikace využívaná při edukaci žáků základní školy speciální
- 10. Metodika výtvarné, hudební, tělesné a pracovní výchovy
- 11. ICT ve vzdělávání žáků v základní škole speciální
- 12. Metoda VOKS
- Literatura
- povinná literatura
- HANÁK, P. a kol. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Tisk Coprint, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-254-0022-8.
- KREJČÍŘOVÁ, O. Metodická specifika počátečního vzdělání jedinců s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3713-2.
- VALENTA, M., JARMANOVÁ, J., Metodika práce asistenta pedagoga: podpora ve výtvarné výchově u žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4718-6.
- VALENTA, M., PETRÁŠ, P. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3311-0.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
- doporučená literatura
- ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
- ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
- MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
- MÜLLER (ed.) O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
- OLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
- neurčeno
- BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3.
- KAMIŠ, K. Český jazyk a počáteční psaní na 1. stupni ZŠ a ZŠS. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 978-80-7452-042-6.
- KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový systém – VOKS. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3.
- VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
- VAN MANEN, M. Pedagogical Tact: Knowing What to Do When You Don’t Know What to Do. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
- DOSTALOVÁ, E. Didaktika předmětů základní školy speciální. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast 100 %. Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 75 % správných odpovědí.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP026