USPQP029 Poradenství a intervence u dětí a žáků s mentálním postižením a PAS

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 22. 11. 8:05–13:00 C208, Pá 6. 12. 8:05–10:30 C208, Út 10. 12. 12:15–15:30 C204
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
USPQP029/A: Po 23. 9. 9:45–14:40 C303, Út 24. 9. 8:05–11:20 C303, Pá 6. 12. 10:35–13:00 C208, I. Savková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti poradenství a intervence u dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra se zaměřením na specifika tohoto poradenství na školním poradenském pracovišti a ve školském poradenském zařízení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat definici, formy, oblasti, cíle speciálněpedagogického poradenství, koncepce a jeho interdisciplinární charakter
- student umí používat rozhovor jako základní metodu poradenství, zná zásady a průběh poradenského rozhovoru
- student zní zásady a fáze poradenského procesu, členění poradenského procesu, charakteristiku fází poradenského procesu, návaznost a postupy uplatňované v jednotlivých fázích
- student umí popsat systém poradenství ve školství, personální obsazení, zaměření péče, legislativní normy, standardní činnosti
- student zná poradenské služby pro děti, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí posoudit úlohu a formu poradenství v systému ucelené rehabilitace
- student zná strategie profesního poradenství, umí definovat roli kariérového poradce, obsah a metody intervence v rámci profesního poradenství
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické diagnostiky u žáků s mentálním postižením pro účely stanovení podpůrných opatření
Odborné dovednosti:
- student umí definovat poradenství zaměřené na jedince s mentálním postižením a oslabením kognitivního výkonu, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostiku, intervenci
- student umí definovat poradenství zaměřené na jedince s poruchou autistického spektra, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostiku, intervenci
- student umí definovat poradenství zaměřené na jedince se souběžným postižením více vadami, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostiku, intervenci
- student umí participovat na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánu pedagogické podpory
- student umí uplatňovat vhodné způsoby komunikace při spolupráci se zákonnými zástupci dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona se zaměřením na práci s žáky s mentálním postižením
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické metody a intervence u žáků s mentálním postižením
- student umí poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Obecné způsobilosti:
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student je schopen konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky v týmu
- student je schopen poskytovat speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
- student je schopen samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
Osnova
  • 1. Speciálněpedagogické poradenství, definice, formy, oblasti, cíle. Koncepce, interdisciplinární charakter, legislativní rámec, předepsaná dokumentace
  • 2. Zásady a fáze poradenského procesu, členění poradenského procesu, charakteristika fází poradenského procesu, jejich návaznost a postupy uplatňované v jednotlivých fázích
  • 3. Metody poradenské práce, základní členění - diagnostické a intervenční metody
  • 4. Vznik a vývoj poradenského systému v České republice. Systém poradenství ve školství, personální obsazení, zaměření péče, klientela, legislativní normy, standardní činnosti, právní forma
  • 5. Školní poradenské pracoviště, složení poradenského týmu, organizace činnosti, kompetence jednotlivých členů školního poradenského pracoviště.
  • 6. Osobnost poradce, kompetence, etický kodex, prevence syndromu vyhoření, význam supervize
  • 7. Rozhovor jako základní metoda poradenství - zásady a průběh poradenského rozhovoru, podmínky
  • 8. Úloha a forma poradenství v systému ucelené rehabilitace
  • 9. Profesní poradenství – role kariérového poradce, předprofesní poradenství, instituce poskytující profesní poradenství, obsah a metody intervence v rámci profesního poradenství
  • 10. Poradenství zaměřené na jedince s mentálním postižením a oslabením kognitivního výkonu: instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostika, intervence
  • 11. Poradenství zaměřené na jedince s poruchou autistického spektra, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostika, intervence
  • 12. Poradenství zaměřené na jedince se souběžným postižením více vadami, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostika, intervence
Literatura
    povinná literatura
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • HANÁK, P. a kol. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha, IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-10-0.
  • KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-42-1.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    doporučená literatura
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • KATZ, J. Resource Teachers: A Changing Role in the Three-Block Model of Universal Design for Learning. Winnipeg: Portage & Main Press, 2013. ISBN 978-1-55379-501-8.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
  • VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-629-1.
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6515-4.
  • KULHÁNKOVÁ, R. Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-321-2.
  • OPATŘILOVÁ, D. ed. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9.
  • OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5880-4.
  • OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.
  • DOSTALOVÁ, E. Poradenství a intervence u dětí a žáků s mentálním postižením a PAS. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Příprava, realizace a prezentace projektu zaměřeného na zpracování poradenského a intervenčního procesu, který uskutečňuje speciální pedagog ve školním poradenském pracovišti nebo ve školském poradenské zařízení u vybraného žáka s mentálním postižením nebo poruchami autistického spektra v rámci inkluzivního nebo segregovaného vzdělávání. Prezentace zpracovaného projektu je podmínkou k udělení zápočtu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP029