USPQP037 Znakový jazyk II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Alena Hendrychová (cvičící)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
USPQP037/A: Čt 14:45–16:20 C303, A. Hendrychová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2) && USPQP018 Znakový jazyk I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je navázat na Základy znakového jazyka I, jak v rámci teorie, tak v rámci praktického vyučování znakového jazyka a budování další znakové zásoby. Student je seznamován v dílčích prohlubujících souvislostech s tématem komunikace a potřeby osob se sluchovým postižením ve společnosti a absolvuje exkurzi do zařízení pro osoby se sluchovým postižením, ať už v resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, tak v rámci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením
- student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením
- student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením
- student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením
Odborné dovednosti:
- student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života
- student umí používat znaky doporučené znakové zásoby
- student umí používat klasifikátory a specifické znaky
- student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně komunikovat v rámci dané i rozšířené znakové zásoby
- student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění
Osnova
  • 1. Úvod do studia
  • 2.-4. Opakování základní slovní zásoby
  • 5.-6. Zápor, rozkaz a otázka v českém znakovém jazyce
  • 7.-8. Číslovky, vyjádření času (přítomnost, budoucnost a minulost)
  • 9. Práce s prostorem, inkorporace znaků
  • 10. Specifické znaky – nejčastěji používané
  • 11. Komunikace s osobami se sluchovým postižením v praxi
  • 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením - exkurze
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
  • KISVETROVÁ, H. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly II: sluchové postižení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4065-1.
  • LANGER, J. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3746-0.
  • MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
  • RŮŽIČKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč: společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče. Praha: Septima, 2012. ISBN 978-80-7216-302-1.
    doporučená literatura
  • CÉZOVÁ, V. Jsem jedno [ucho] 2020. Praha: Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, 2020. ISBN 978-80-270-8182-0.
  • ČEŇKOVÁ, I. Úvod do teorie tlumočení. Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-09-9.
  • FALTÍNOVÁ, R. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-32-7.
  • LEIGH, I. W., ANDREWS, J. F. Deaf People and Society: Psychological, Sociological, and Educational Perspectives. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-90814-7.
  • VYSUČEK, P. Specifické znaky v českém znakovém jazyce – praktická cvičení. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-55-0.
    neurčeno
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
  • MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-00-6.
  • PEŠKOVÁ, K. Neslyšící tlumočníci v pracovním týmu. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-22-2.
  • POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0.
  • PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.
  • PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk II. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách (min. 80 % docházky), teoretický písemný zápočtový test (úspěšné splnění dle hodnotících indikátorů je podmínkou k ústnímu rozhovoru), rozhovor s lektorem v českém znakovém jazyce, vlastní vyprávění.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP037