UVSSPUD022 Menšinové skupiny

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
10př/sem. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen k základní orientaci v problematice sociální práce s osobami se statusem žadatele o mezinárodní ochranu, azylanta či členy etnických či subkulturních skupin. Cílem předmětu je předání informací o potřebách migrace, migračních vlnách a imigračních politik. Dále budou studenti seznámeni s mezinárodní, eurounijní a českou legislativou vztahující se k migraci, uprchlictví, mezinárodní ochranou a azylem. Předmět seznamuje studenty s vybranými přístupy sociální práce s definovanými skupinami jak ve státních institucích tj. zřízených Ministerstvem vnitra České republiky, tak v institucích nestátního neziskového sektoru. Největší pozornost je věnována důvodům vedoucím k migraci, postavení uprchlíka ve společnosti, definování jeho základních fyzických, sociálních a psychických potřeb, jenž může poskytovat sociální práce. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních interkulturních odlišnostech v přímé interakci s klientem s odlišného etnokulturního prostředí. Student bude schopen si uvědomit potřebu kulturní senzitivity, nebezpečí egocentrismu, předsudků a stereotypů. Výstupy: Odborné znalosti: Student umí definovat a uvědomovat si základní pojmy z oblasti interkulturní komunikace, specifické práce s jedinci z odlišného kulturního prostředí. Student umí popsat nebezpečí kulturního šoku a způsob jeho eliminace, zná základní faktory odlišných neverbálních komunikací vycházejících z odlišných sociokulturních prostředí. Ovládá základní uprchlickou a migrační legislativu v rámci České republiky a Evropské unie. Odborné dovednosti: Student je schopen správně komunikovat s osobami z odlišného etnokulturního prostředí s vysokou dávkou kulturní senzitivity. Dokáže popsat jednotlivé kroky azylového řízení a Státního integračního programu a případným klientům správně poradit. Obecná způsobilost: Student chápe kulturní či etnickou diverzifikaci společnosti jako výhodu v globalizovaném světě. Je schopen jednat s uvědomovaným nebezpečím kulturních předsudků či stereotypů s nebezpečím diskriminace.
Osnova
  • Přednášky
    1. Základní pojmy v problematice globalizace, migrace a uprchlictví
    2. Migrační legislativa mezinárodní, eurounijní, v České republice
    3. Azylová migrace
    4. Proces řízení o udělení mezinárodní ochrany v České republice
    5. Sociální práce s žadateli o mezinárodní ochranu v zařízeních Ministerstva vnitra České republiky
    6. Sociální práce v organizacích nestátního neziskového sektoru
    7. Etnicita, kulturní senzitivita
    8. Interkulturní komunikace jako základní metoda sociální práce
    9. Kulturní diverzita v sociálních službách v České republice
    10. Etnické menšiny v České republice
    11. Náboženské skupiny v České republice
    12. Vybrané subkultury jako možní klienti sociální práce
    13. Shrnutí
    Seminář
    Semináře navazují na probranou problematiku v oblasti sociální práce a to např. ve formách případových studií a příkladů dobré praxe. Se studenty bude vedena diskuse a budou jim kladeny otázky ověřující pochopení učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • MOREE, D. 2015. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 204 s. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. Za hranice multikulturalismu. Monografie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
  • Zákon č. 273/2001 Sb. Zákon o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů
    doporučená literatura
  • HIRT, Tomáš a JAKOUBEK, Marek (ed.). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea a ŠOTOLA, Jaroslav. Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3140-6.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea; CICHÁ, Martina a GULOVÁ, Lenka. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
  • KALEJA, Martin. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: zdroje a formy rasismu a netolerance: informace o národnostních menšinách: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073671822. info
  • Šišková, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9. info
    neurčeno
  • Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, v platném znění. info
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea a JUÁREZ-TOLEDO, Rafael. Sociální exkluze v multikulturních společnostech: komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3648-7.
  • PASTRŇÁK, R. Sociální práce s menšinami a migranty. Opava: Optys, 2008. ISBN 978-80-85819-69-4. info
  • Tesař, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9. info
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
  • NAVRÁTIL, P. a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8. info
Informace učitele
V seminářích budou studentům zadávány kontrolní úkoly ústně nebo i v písemné formě s tématy, které budou kopírovat aktuální situaci v globalizované společnosti, v sociální práci či v sociálních službách se zaměřením na kulturní senzitivitu a uvědomovaný etnocentrismus. Výstupy z kontrolních úkolů budou interpretovány v seminářích. Student bude moci průběžně konzultovat zadaná témata kontrolních úkolů ve stanovených konzultačních hodinách.
Vyučující na témata, která nebyla v plném rozsahu odpřednášena, upozorní, aby si je studující vyhledali v povinné literatuře nebo a e-learningových stránkách.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.