USPQK015 Seminář k diplomové práci

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
6/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je podpora studenta při zpracování diplomové práce a přípravy na její obhajobu v rámci státní závěrečné zkoušky.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student zná teoretickou podstatu tématu diplomové práce
- student umí popsat strukturu své diplomové práce a její obsah
- student zná současnou formu a šablonu psaní závěrečných prací na FVP SLU
- student se orientuje v tématu, je schopen analyzovat teoretická východiska tématu
- student zná kritéria a metodologii výzkumu
- student umí správně zpracovat metodologickou část své empirické části
- student umí charakterizovat cíle, metody a techniky výzkumu
Odborné dovednosti:
- student umí zpracovat projekt diplomové práce samostatně
- student dokáže vyhledat v odborné literatuře zvolené téma
- student dokáže provést rešerši
- student umí analyzovat a komparovat teoretická východiska
- student dokáže vypracovat metodologii výzkumu
- student umí získat data a informace pro konkrétní výzkum a dokáže je zpracovat
- student vidí jasné souvislosti mezi cíli a výstupy diplomové práce
Obecné způsobilosti:
- student je schopen vyjádřit vlastní názor v oblasti zvoleného speciálněpedagogického tématu
- student je schopen adekvátně obhájit stanovenou strukturu, postup i celistvost vlastní práce
- student je schopen sebereflexe a obhájení práce
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání tématu práce s důrazem na jeho aktuálnost, seznámení s požadavky k teoretickému studiu, základní literaturou
  • 2. Formulace hlavního cíle práce, výzkumného problému, dílčích cílů, výzkumných otázek, příp. hypotéz. Osnova obsahu teoretických východisek, upřesnění formulace výzkumného problému (příp. hypotéz) praktické části
  • 3. Organizace výzkumu, volba metod a technik ke shromáždění výzkumných dat, stanovení harmonogramu výzkumné části, volba opory výzkumu
  • 4. Příprava ke shromažďování dat k ověřování výzkumných otázek, příp. hypotéz. Průběžné studium teoretických pramenů ke zpracování teoretické části
  • 5. Aktualizace harmonogramu výzkumné části, finalizace opory výzkumu. Pilotní ověřování výzkumných nástrojů
  • 6. Upřesnění metodologie výzkumu, obsahu teoretické části, formální úprava, citace dle požadovaných norem
  • 7. Průběh realizace výzkumu dle stanoveného harmonogramu, aktualizace harmonogramu a upřesnění výzkumných nástrojů
  • 8. Zpracování shromážděných dat a interpretace zjištěných výsledků, vyhodnocování a interpretace výzkumných dat
  • 9. Finalizace pracovní verze teoretické části, uzavření teoretické části práce. Kompletace praktické části práce, vyhodnocení cílů práce, upřesnění přílohové části
  • 10. Sestavení hlavních závěrů, vyvození doporučení pro praxi, příp. diskuse. Kompletace teoretické a praktické části, úvod, závěr, resumé
  • 11. Konzultace závěrečných připomínek k empirické části. Dopracování formální stránky závěrečné práce (stylisticky, jazykově a gramaticky správné vyjadřování)
  • 12. Příprava na obhajobu, adekvátní reakce na předpokládané otázky a připomínky
Literature
    required literature
  • Směrnice děkana k zadávání, vypracování a odevzdávání BP a DP na FVP v Opavě v aktuálním znění. Seznam literatury odpovídající tématu diplomové práce po konzultaci s vedoucím práce.
  • KAPOUNOVÁ, J., KAPOUN, P. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
  • KRČ, M. Metodologie vědecké práce. Brno: Petr Brázda, 2019. ISBN 978-80-87387-65-8.
  • NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4968-9.
    recommended literature
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • KAJANOVÁ, A., DVOŘÁČKOVÁ, O., STRÁNSKÝ, P. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
  • MERTENS, D. M. Research and evaluation in education and psychology: integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Los Angeles: SAGE, 2020. ISBN 978-1-5443-3376-2.
  • SZOTKOWSKÁ LACKOVÁ, E. Bakalářská a diplomová práce je hra, aneb, 10 + 5 tipů, jak napsat závěrečnou práci rychle, efektivně a bez stresu. Písek: Genius Institut, 2019. ISBN 978-80-270-5293-6.
    not specified
  • EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • SPOUSTA, V. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2009. ISBN 978-80-7204-617-1.
  • ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
Assessment methods (in Czech)
Student vypracovává diplomovou práci pod vedením svého vedoucího. Průběžně konzultuje, průběžně předkládá text ke kontrole podle zadaných pokynů a parametrů, ve sjednaných termínech. Vedoucí diplomové práce studenta směruje ke studiu odborné literatury a odborně studenta vede postupnými kroky ke zpracování teoretické části dle zadaného tématu, metodologie výzkumu, analýzy dat a závěrům diplomové práce na téma speciálněpedagogické.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.