USPQP014 Odborná praxe IV – souvislá

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
0/4/0. 12 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem souvislé praxe v posledním semestru je ověření vysoce specializovaných teoretických znalostí v oboru speciální pedagogika i v oborech s ní souvisejících, za účelem identifikace speciálních potřeb a schopnosti rozhodovat o realizaci speciálněpedagogických podpůrných opatření. Student by měl prokázat dovednost analyzovat symptomy zdravotního postižení v kontextu pedagogické a sociální komunikace a aplikovat komplexní speciálněpedagogickou diagnostiku. Mimo jiné také sestavit plán nápravných, reedukačních a kompenzačních činností s dětmi, žáky, studenty nebo klienty se zdravotním postižením a realizovat vybrané činnosti s uplatněním speciálněpedagogických metod. Všemi činnostmi souvislé praxe se prolíná autoevaluační aktivita studenta.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v rozsahu a obsahu speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství s důrazem na stupně podpůrných opatření a v závislosti na druhu zdravotního postižení
- student se orientuje v rozsahu a obsahu aktivizačních a vzdělávacích činností v rámci služeb sociální péče s důrazem na typy zdravotního postižení
- student zná možnosti využití informačních a komunikačních technologií pro alternativní formy komunikace
- student charakterizuje zvláštnosti a specifika podpůrných opatření jednotlivých stupňů a jejich uplatnění při konkrétním druhu a stupni zdravotního postižení
- student zná metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky a postupy k ověření analýzy získání informací o jedinci
- student umí sestavit plán podpůrných opatření pro konkrétního žáka
- student vysvětlí důležitost a faktory efektivní spolupráce mezi aktéry inkluzivního vzdělávání
- student zná souvislosti poradenského procesu spojeného se školskou i sociální inkluzí
Odborné dovednosti:
- student samostatně aplikuje komplexní speciálněpedagogickou diagnostiku a identifikuje speciální potřeby osob napříč věkovými kategoriemi
- student rozhoduje o realizaci speciálněpedagogických opatření
- student samostatně zpracovává programy inkluze dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami
- student samostatně realizuje náročné reedukační, kompenzační a rehabilitační činnosti speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů
Obecné způsobilosti:
- student zná didaktické zásady tvorby přípravy náročných reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních činností
- student zná principy modifikace náročných metod výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
- student dokáže samostatně poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami
- student je schopen realizovat a poskytovat speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením ve škole a v rodině
- student je schopen posoudit a vyhodnotit vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami za pomocí podpůrných opatření
Syllabus (in Czech)
  • Zaměření a úkoly průběžné speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce a prakticky aplikovat modifikované metody výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením.
  • Aplikace komplexní speciálněpedagogické diagnostiky, identifikace speciálních potřeb osob napříč věkovými kategoriemi, realizace speciálněpedagogických opatření, zpracovávání programů inkluze dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami, realizace náročných reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních činností speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů.
Literature
    required literature
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • KENDLÍKOVÁ, J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
    recommended literature
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: výzkum současného stavu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    not specified
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • D‘HAEM, J. Inclusion: The Dream and the Reality Inside Special Education. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-1-4758-2487-2.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • KALEJA, M. ed. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
Assessment methods (in Czech)
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále bude student provádět odborné práce spadající do kompetence speciálního pedagoga na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, vede pedagogický deník (portfolio). Portfolio obsahuje tyto části: záznamové archy pozorování žáka/klienta a dalších diagnostických procedur, obsahovou analýzu diagnostického procesu a popis rizikových projevů či speciálních potřeb, návrh Plánu pedagogické podpory (PLPP) dle požadavků legislativy, přípravy na skupinové a individuální činnosti v rámci pedagogické intervence, hodnocení aplikovaných činností, hodnocení studenta supervizorem.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 týdnů praxe.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.