USPQP020 Reedukační a resocializační pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace léto
Rozsah
13/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zaměřit se na znalosti i dovednosti v souvislosti s reedukační a resocializační pedagogikou současnosti. Student se bude zabývat v teoretické i praktické rovině pedagogickou prací s dětmi i dospělými, kteří se mohou ocitnout mimo běžnou společnost, jsou umístěni v resocializačních a reedukačních zařízeních a také v institucích mimoškolní péče.
Výstupy z učení
Odborné znalosti
- Student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se klíčových otázek reedukace a resocializace v prostředí České republiky.
- Student zná klíčové legislativní dokumenty vztahující se k reedukační a k resocializační práci v Čr.
- Student dokáže analyzovat související morální vývoj člověka a jeho důsledky pro následnou reedukační a resocializační péči.
- Student zná souvislosti, které vyvstávají u problematiky institucionální reedukační péče o děti a mládež v ČR.
- Student se orientuje v práci etopeda a resocializačního pracovníka.
- Student umí charakterizovat pobytové sociální služby pro dospělé, včetně azylových domů.

Odborné dovednosti
- Student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají reedukační a resocializační pedagogiky.
- Umí zařadit témata do oblasti etopedické či sociální. - Student umí posoudit nutnost a požadavky na péči u marginalizovaných skupin obyvatelstva, jak v dětském věku, tak v dospělosti.
- Student dokáže samostatně aplikovat vybrané metody a techniky reedukační práce s dětmi s problémovým chováním a poruchami chování.
- Student umí aplikovat poradenství ohledně základních informací k reedukační a resocializační péči a pedagogice.

Obecné způsobilosti
- Student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současné společnosti, které se týkají marginalizace a restrikce v konkrétním duchu skupin dětí i dospělých.
- Student prakticky zná zařízení reedukační a resocializační péče pro děti, mládež a dospělé a umí jej podle určitých specifik komparovat.
- Student umí posoudit resocializační a reedukační péči a její úskalí.
Osnova
  • 1. Od výchovy a socializace k reedukaci a resocializaci.
  • Teoretický vstup do reedukační a resocializační pedagogiky.
  • 2. Etopedie versus resocializační pedagogika, jejich vymezení, koncepty a současný pohled.
  • 3. Morální vývoj člověka a jeho dopad na kvalitu života v dospělosti.
  • 4. Riziková životní období a práce s dospívajícím.
  • 5. – 6. Reedukační zařízení v dětském věku a práce s dítětem s problémovým a poruchovým chováním.
  • 7. – 8. Resocializační a pobytová zařízení pro dospělé a práce s člověkem v sociální exkluzi.
  • 9. Exkurze do reedukačního nebo resocializačního zařízení.
  • 10. Charakteristika vybraných rizikových jevů – delikvence, agresivita, současné závislosti u dětí a dospělých.
  • 11. Možnosti a limity působení resocializačního pedagoga v inkluzivním systému českého školství.
  • 12. Podpůrná opatření související s dětmi s problémovým a rizikovým chováním v běžné škole.
  • 13. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • ARNOLDOVÁ, A. Sociální péče. 2.díl. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9308-0.
  • BLAŽEK, Petr, FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Delikvence. Analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada Publishing, a.s., 2019. ISBN 978-80-271-2013-0.
  • DÁVIDOVÁ, Michaela. Patologické hráčství: výskyt, diagnostika, léčba, komplexní pohled na problematiku. Praha: Grada Publishing, a.s., 2020. ISBN 978-80-247-2758-5.
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KALEJA, M.; ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016.
  • ŠKOVIÉRA, Albín. Metody resocializační péče. UP, 2021. ISBN 978-80-7560-347-0.
  • ŠKOVIÉRA, Albín. Resocializační pedagogika. UP, 2018. ISBN: 978-80-7560-139-1.
  • ŠLECHTOVÁ, Hana. Rodinná socializace. Nakl. Pavel Mervart. 2017. ISBN 978-80-7465-246-2.
    doporučená literatura
  • BIEDERMANOVÁ, Eva a kol. Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. 1. vyd. Praha:
  • KUFR s.r.o., 2011, 98 s. ISBN 978-80-7338-115-8.
  • KALVODOVÁ, Věra. Trest odnětí svobody na doživotí. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 1995, 91 s. ISBN 80-210-1197-1.
  • MOTEJL, Otakar a kol. Vězeňství. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2010, 336 s. ISBN 978-80-7357-606-6.
    neurčeno
  • SMITH, Robert C. Society and Social pathology. Springer International Publishing, 2017.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2.akt., přeprac. vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • GEORG, Henry. Sociální problémy. Nakl.Michal Legelli, online. 2018.
  • JANÍK, Tomáš. Vše pro výchovu. Brno: MU, 2021. ISBN 978-80-210-9768-1.
  • KLÍMA, Petr. Pedagogika mimo zdi institucí. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. s. 355-401. ISBN 80-7312-038-0.
  • MAREK J., STRNAD A., HOTOVCOVÁ L. Bezdomovectví: v kontextu ambulantních sociálních služeb. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0090-1.
  • NEVOLOVÁ, Dobromila a NOVÁČKOVÁ, Jana. Respektovat a být respektován. PeopleComm, 2020 (4., přepr.). ISBN 978-80-87917-50-3.
  • ŠÁNDOROVÁ, Zdenka. (Re)sociazalizace v rané péči. UP 2015. ISBN 978-80-7395-961-6.
  • Zákon č. 109/2002 o ústavní výchově, ve znění pozdějších předpisů.
Výukové metody
Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS Moodle, jenž slouží také k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Metody hodnocení
Požadavky:
- Zpracování seminární práce – odevzdaná a kladně ohodnocená seminární práce na aktuální zadané téma.
- Aktivní účast na exkurzi do reedukačního nebo resocializačního zařízení (zařízení pro děti nebo pro dospělé podle aktuálních možností daného období).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.