USPQP021 Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy I

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace zima
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální anglickou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v anglickém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v anglicky mluvících zemí, a především realizace péče o osoby se zdravotním postižením a jejich edukace.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o anglickou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student získá základní přehled o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student popíše anglicky speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí a v České republice
- student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění anglickému jazyku Obecné způsobilosti
- student si rozšíří povědomí o edukačních procesech v jiných zemích
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky
  • 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie
  • 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení
  • 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích
Literatura
    povinná literatura
  • HEWARD, W. L., ALBER-MORGAN, S. H., KONRAD, M. Exceptional Children: An Introduction to Special Education. Boston: Pearson, 2018. ISBN 978-0-13-402711-1.
  • KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. London: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4739-0454-5.
  • PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. A. The Educator‘s Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-7812-9.
  • REYNOLDS, C. R., VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults Disabilities and Other Exceptional Individuals. Hoboken: Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0-470-94940-5
    doporučená literatura
  • BOWEN, C. Children's Speech Sound Disorders. Hoboken: Wiley Blackwell: 2015. ISBN 978-1-118-63402-8.
  • FRIEND, M., BURSUCK, W. D. Including Students with Special Needs: A Practical Guide for Classroom Teachers. Boston: Pearson, 2019. ISBN 978-0-13-475409-3.
  • MCLEOD, S., BAKER, E. Children‘s Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-132-75596-2.
  • MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders: A Neuroanatomical and Functional Neurological Approach. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-0-470-02567-3.
  • RIMM, S. B., SIEGLE, D., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented, Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-382710-1.
    neurčeno
  • FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526290-8.
  • HEHIR, T. New Directions in Special Education: Eliminating Ableism in Policy and Practice. Cambridge, MA: Harvard Education Press: 2005. ISBN 978-1-89179-262-5.
  • LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Maidenhead: Open University Press, 2004. ISBN 978-0-335-21405-3.
  • MACBLAIN, S., LONG, L. a DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion: Child-centred Perspectives, London: SAGE, 2015. ISBN 978-1-44629-843-5.
  • MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526270-0.
  • KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningu je podmínkou udělení zápočtu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023, zima 2024.