USPQP031 Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Karolína Janštová (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je orientovat se v procesu speciálněpedagogického poradenství a intervence u dětí/žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje a s rizikovými projevy v uvedené oblasti. Poskytovat včasnou logopedickou intervenci a realizovat intervenci u žáků s doporučením podpůrných opatření v souladu s individuálním vzdělávacím plánem. Poskytovat poradenské služby a informace o kompenzačních a dalších pomůckách uplatnitelných při vzdělávání.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí vysvětlit procesní schémata řešení výchovných a studijních problémů v inkluzivním vzdělávání
- student umí zdůvodnit základní východiska koncepčního a legislativního rámce procesu školní inkluze dětí/žáků s poruchami řečového a jazykového vývoje
- student umí pojmenovat obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí charakterizovat obtíže žáků s narušenou komunikační schopností zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí definovat druhy narušené komunikační schopnosti a specifické poruchy učení, jejich specifické projevy, charakterizovat metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání
Odborné znalosti specifické:
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v základní škole speciální
Odborné dovednosti:
- student umí uplatnit metodické a koordinační dovednosti při tvorbě systému speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství
- student umí zpracovávat programy inkluze dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí poskytovat nejnáročnější speciálněpedagogické služby (speciálněpedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálněpedagogických metod) pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností ve škole a koordinovat speciálněpedagogické poradenské služby na škole
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky s poruchami jazykového a řečového vývoje
- student umí participovat na vytváření individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem zkvalitnění péče o skupiny žáků s narušenou komunikační schopností nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte/žáka s poruchami jazykového a řečového vývoje s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost
Odborné dovednosti specifické:
- student je schopen samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje
- student je schopen poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků u žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komunikační kompetence ve školních kurikulárních dokumentech (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální)
  • 2. Koncepce poradenského systému ve školství při poskytování služeb žákům s poruchami řečového a jazykového vývoje
  • 3. Pedagogická intervence - východiska
  • 4. Pedagogická intervence žákům s poruchami řečového a jazykového vývoje, kteří nevyžadují úpravu vzdělávacího programu
  • 5. Stanovování prvního stupně podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči (plán pedagogické podpory)
  • 6. Pedagogická intervence žákům s narušenou komunikační schopností
  • 7. Stanovování 2. – 5. stupně podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností (individuální vzdělávací plán)
  • 8. Metodická podpora pedagogům a zákonným zástupcům žáků s vadou řeči k provádění stanovených logopedických cvičení žáka
  • 9. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení
  • 10. Příprava a realizace kolektivních logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování I
  • 11. Příprava a realizace individuálních logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování II
  • 12. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace, tvorba pracovních listů
Literature
    required literature
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5712-3.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
    recommended literature
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Mutismus. Metodika reedukace. Praha: Septima, 2007. ISBN 978-80-7216-241-3.
  • LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367- 901-9.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
    not specified
  • KOPEČNÝ, P. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7339-5.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Poradenství a intervence dětí a žáků s poruchami řečového a jazykového vývoje. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Průběžné plnění zadaných korespondenčních úkolů ve stanovených termínech.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.