UPPV00108 Seminář z pedagogické psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2009
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00012 Vývojová psychologie
výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, znalost citační normy a zásad práce s odborným textem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět doplňuje cyklus přednášek pedagogické psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat téma pedagogické psychologie, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, veřejně zpracované téma prezentovat a obstát v následné diskusi.
Osnova
  • 1. Setkání učitele s novým žákem, novou třídou
    2. Vývoj autority učitele
    3. Chyby v sociální percepci učitele a žáka
    4. Přístupy učitelů k interpersonálně náročným situacím
    5. Protesty a nekázeň žáků - možnosti řešení??
    6. Žákovské žerty
    7. Drogy - co by měly děti vědět o drogách v určitém věku, jak poznáme, že dítě užívá drogy, techniky nácviku odmítnutí drogy
    8. Stres, psychohygiena burn-out syndrom u učitelů a jak se bránit
    9. Výhody a nevýhody alternativních způsobů vzdělávání z pohledu psychického rozvoje dítěte
    10. Vyučování doma rodiči ano či ne? Pro a proti..
    11. Výhody a nevýhody integrace postižených dětí do škol jak z hlediska postiženého dítěte, tak spolužáků..
    12. Pro a proti kamerovému systému na školách - z pohledu žáků i učitelů
    13. Tvořivé řešení problémů (heuristické, brainstorming, synektika, situační metoda, inscenační metoda)
    14. Nadané dítě ve třídě
    15. Programy pro zlepšení pozornosti
    16. Rozvoj kognitivních dovedností podle Reuvena Feuersteina.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X. info
  • JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X. info
  • LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích : kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-613-7. info
    doporučená literatura
  • SVOBODA, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů. Ostrava: CIT OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
  • BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. info
  • HOLT, J. Proč děti neprospívají. Volary: Stehlík, 2003. ISBN 80-902707-6-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. Praha: Portál,, 2003. ISBN 80-7178-774-4. info
  • DALLOZ, D. DALLOZ, D. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-596-2. info
  • LASAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů : poradenské minimum pro učitele. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
  • MÍČEK, M., ZEMAN, J. Učitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
  • KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum, 1994. ISBN 80-7169-121-6. info
  • MUSIL, J. V. Speciální psychologie I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-244-0008-1. info
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
  • PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
    neurčeno
  • Československá psychologie (vychází 6x ročně). Praha: Academia. info
  • Psychológia a patopsychológia dietátá (vychází čtvrtletně), Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. Bratislava. info
  • Psychologie dnes (měsíčník). Praha: Portál. info
  • VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6. info
  • VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy : pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-86642-03-8. info
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
  • LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
  • FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7. info
  • DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
  • ČÁLEK, O. Možnosti poradenské pomoci při prevenci výchovných obtíží. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-590-4. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Student splní požadavky na docházku do seminářů (20 % omluvená neúčast). V seminářích bude aktivní, krátce seznámí kolegy s přečtenou knihou nebo článkem z odborného časopisu s tématem pedagogické psychologie. Dále zpracuje a prezentuje seminární práci na vybrané téma v rozsahu 4-8 stran, připraví si otázky k následné diskuzi, kterou úspěšně odmoderuje. Seminární práci odevzdá v písemné podobě, přičemž dodrží citační normy a použije minimálně tři zdroje. Za předpokládanou nepřítomnost v semináři si domluví náhradu s jiným studentem, který přednese své připravené téma. Pokud si student náhradu nezajistí, zvýší se počet stran seminární práce na 20. V zápočtovém týdnu úspěšně složí zápočtový test týkající se diskutovaných témat v semináři.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.