UPPVBP064 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle speciální pedagogika - etopedie a ukotvit ji v systému pedagogických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o historii oboru, jeho vývoji, přístupu společnosti, diagnostice, intervenci, poradenství, vymezení poruch chování a problémového chování. Dále budou prezentovány legislativní, metodické a strategické dokumenty vztahující se k institucionální péči. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ aplikaci teoretických poznatků v praxi sociálního pracovníka - preventistu a následné studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost v základních legislativních, metodických a strategických dokumentech, souvisejících s institucionální péči, především s ohledem na jedince s poruchou chování a s problémy v chování. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v odborné terminologii, v základních legislativních, metodických a strategických dokumentech, umí je aplikovat v etopedické praxi. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat souvislosti etopedické intervence, poradenství a diagnostiky. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, bude lépe reagovat na potřeby klientů, ale také členů pracovních týmů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Historie oboru etopedie, přístupy, představitelé oboru.
    2. Zařazení oboru do systému věd, cíle, úkoly a předmět oboru
    3. Terminologie oboru - objekty a subjekty oboru
    4. Etopedická diagnostika
    5. Etopedická intervence
    6. Etopedicky zaměřené poradenství
    7. Koncept "At Risk Youth"
    8. Poruchy chování a problémy chování - vymezení, diferenciace, klasifikace, faktory.
    9. Rezidenční zařízení v ČR a institut ochranné a ústavní výchovy
    10. Legislativní, strategické a jiné dokumenty
Literatura
    povinná literatura
  • KALEJA, Martin. Základy etopedie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5. info
  • KALEJA, M. Etopedicky zaměřená intervence na základních školách v Ostravě: In Franiok, P. - Kovářová, R. (eds.). Reflexe současných trendů ve speciální pedagogice. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7368-942-1. info
  • KALEJA, Martin. Etopedie. Opava: FVP Slezské univerzity v Opavě, 2011. info
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E., FRANIOK, P. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v pedagogické komunikaci. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7464-022-3. info
  • JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: PdF OU, 2009. ISBN 9788073687649. info
  • VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6. info
    doporučená literatura
  • KALEJA, M. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3. info
  • KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8. info
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění: diagnostické, výchovné a profesionální modely. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-6-2. info
  • SLOMEK, Z. Etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • STANKOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2004. ISBN 80-7042-360-9. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.