UVSRPVR131 Rozvoj multikulturních kompetencí

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh
Pá 8. 3. Pá 15:35–18:00 C202, Pá 15. 3. Pá 15:35–18:00 C208
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na jednání s občany z kulturně odlišného prostředí. Předmět je pouze v nezbytné míře orientován teoreticky. Účelem výuky je zprostředkovat studentům základní poznatky o vlivu sociálně kulturního prostředí na vývoj osobnosti člověka a jeho chování a jednání. Předmět má přispět k rozvoji a kultivování multikulturních kompetencí studujících a připravit je na efektivní jednání s osobami s odlišným kulturním zázemím. Cvičení mají sebereflexivní charakter se zaměřením na identifikaci vlastních percepčních stereotypů, komunikačních bariér, rigidních myšlenkových schémat s cílem rozvíjet toleranci vůči rozdílům mezi lidmi. Předmět navazuje a rozvíjí zkušenosti studentů, které získali v průběhu praxi bakalářského studia.
Osnova
  • 1. Pojetí mezikulturních kompetencí
    2. Vnímání sociokulturních odlišností, stereotypy, sociokulturní předsudky a osobní preference
    3. Postoje k menšinové populaci a postoje k cizincům
    4. Reflexe vlastních percepčních stereotypů
    5. Strach ze sociokulturní odlišností a jeho důsledky pro chování a jednání
    6. Osobní zkušenosti a jejich vliv na hodnocení jedinců a skupin, vlivy výchovy
    7. Vlivy vlastní sociální skupiny a referenčních skupin na hodnocení druhých jedinců a skupin
    8. Vlivy masové komunikace a komunikačních medií na hodnocení odlišných sociokulturních skupina a na utváření vztahů k nim
    9. Interakce a komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
    10. Soudobé tendence rozvíjení mezikulturních kompetencí
Literatura
    povinná literatura
  • MATEICIUC, A. Interkulturální management a multikulturální kompetence. Elektronický studijní text. Opava: EkF SU, 2013. info
  • Bouzek, J. Jak se domluvit s jinými? Úvod do mezikulturní komunikace. Praha, 2008. info
  • Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1. info
  • MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1. info
  • Barša, P. Politická teorie multikulturalismu. Brno: CDK, 2003. info
  • Nový, I. a kol. Interkulturální management. Lidé, kultura a management. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-260-3. info
    doporučená literatura
  • MILTON T, J. Understanding Culture Shock. URL info
  • PICHANIČ, M. Mezinárodní management a globalizace. Praha: C.H. Beck, 2004. ISBN 80-7179-886-X. info
  • MARX, E. Przelamywanie szoku kulturowego. Emocje, myślenie, toźsamość i umiejęt-ności socjalne. Warszawa: Placet, 2000. ISBN 83-85428-53-4. info
  • PODGÓRECKI, J. Jak se lépe dorozumíme. Ostrava: Amosium servis, 1999. ISBN 80-85498-36-7. info
  • KURAS, B. Češi na vlásku. Příručka národního přežívání. Praha: Baronet, 1996. ISBN 80-7214-259-3. info
  • MOLE, J. Jiný kraj, jiný mrav. Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyk-. Management Press Praha., 1995. ISBN 80-85603-86-1. info
  • MEAD, M. Culture and Commitment. A Study of the Generation Gap. (Polské vydání: Kultura i tożsamość. Studium Dys, 1978. info
Informace učitele
Během semináře bude každý ze studentů prezentovat osobní zkušenosti s multikulturní interakcí a provede vyhodnocení svého postupu s ohledem na využití multikulturních kompetencí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022.