FVPFP005 Logopedická prevence

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FVPFP005/A: Po 15:35–17:10 C206, E. Zezulková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(BN) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 1/20
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty didaktickou kompetencí k uplatňování principů logopedické prevence v nejširším pojetí (primární, sekundární, terciární). Pozornost bude věnována aplikaci forem a progresivních metod a prostředků rozvoje jazykových a řečových dovedností s důrazem na intenzivní stimulaci specifických dovedností a poznávacích funkcí. Problematika bude řešena z hlediska uplatnění komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností včetně koordinace odborné logopedické péče.
Výstupy z učení
Výstupy učení Odborné znalosti: Student vymezí odbornou terminologii a principy logopedické prevence; Student definuje vybrané oblasti logopedické prevence; Student zdůvodní principy komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností v raném a předškolním věku; Student orientuje se ve struktuře poradenských služeb v rámci příslušných rezortů Odborné dovednosti: Student aplikuje znalosti podpory specifických dovedností a poznávacích funkcí; Student akceptuje symptomy zdravotního postižení v kontextu logopedické prevence; Student realizuje preventivní stimulační program rozvoje jazykových a řečových dovedností; Obecné způsobilosti: Student umí vhodnými didaktickými prostředky stimulovat rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí za účelem podpory řeči a jazyka žáků v primárním vzdělávání; Student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe; Student umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
Osnova
  • Obsah: Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR. Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností. Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči. Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči. Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí. Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka. Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
Literatura
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Praktika z logopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2019, 121 s. info
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. info
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.