UPPVMP009 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Út 11:25–12:10 C204
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVMP009/A: Út 10:35–11:20 C204, J. Viktorin
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout potřebné základní teoretické poznatky ze speciálněpedagogické disciplíny etopedie, nastínit historické a interdisciplinární kontexty společnosti, a to ve vztahu k integrativnímu a inkluzivnímu vzdělávání jedinců s problémy v chování a s poruchou chování. Předmět ozřejmuje svým obsahem platnou legislativu k relevantním otázkám, které se vztahují k níže uvedeným okruhům. Nabízí přehled v pojetí institucionální péči, orientaci ve strategických a metodických dokumentech tykající cílových skupin oboru. Do obsahu je zakomponovaná etopedická terminologie, deskripce a klasifikace klíčových kategorií, subjektů a objektů.
Výstupy z učení
odborné znalosti:
- Student zná význam speciální pedagogiky etopedické a její ukotvení v systému věd, zná předmět, cíl a rozsah působení
- Student ovládá etopedickou terminologii, orientuje se v subjektech a objektech speciálně pedagogické péče
- Student se orientuje v historiografii oboru a zná jeho hlavní představitele, včetně jejich společenského přínosu.

odborné dovednosti:
- Student umí na elementární úrovni teoreticky diferencovat základní kategorie v oblasti chování, umí je popsat a objasnit určité spojitosti
- Student umí popsat kontextuální rámec poruchy, problému v oblasti chování, včetně etiologie, kauzality a jiných kontextů
- Student umí diverzifikovat etiologii a základní symptomatologii poruchy a problémového chování.

obecné způsobilosti:
- Student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat krátký odborný text k tématu, jehož závěry mají jasnou vypovídající hodnotu.
- Student dokáže samostatně zpracovat extrakt klíčových poznatků ze studovaného díla, umí vytvořit konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry k tématu, který zpracovával.
Osnova
  • 1. Etopedie jako speciálněpedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět.
  • 2 .-3.Etopedie a její pojetí u nás a ve světě.
  • 4.- 5.Obecné filozoficko-pedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
  • 6. Speciálněpedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
  • 7. Terminologická východiska a interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické.
  • 8. Interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické. Klasifikace subjektů a objektů.
  • 9. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec poruchy chování.
  • 10. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec problémového chování.
  • 11. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec rizikového chování.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
  • KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
  • KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
  • KALEJA, M. Etopedická propedeutika I. Opava: FVP SLU, 2018.
  • KALEJA, M. 2013. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7464-396-5.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School Education of Roma Socially Disadvantaged Pupils in the Czech Republic: Basic Description of the Current Situation. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4
  • KVITOVÁ, J.; PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • KYUCHUKOV, H.; KALEJA, M.; SAMKO, M. (Eds.) Roma 01: Linguistic, Cultural, and Educational Issues of Roma. München : LINCOM GmbH, 2014. ISBN 9783862885824.
  • UHLÍKOVÁ, P.; GOETZ, M. ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Galen, 2010. ISBN 978-80-7262-630-4.
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany. Praha Grada, 2016, ISBN 978-80-247-2992-3.
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
    doporučená literatura
  • KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M., SMETANOVÁ, D. Prejavy správania u vybraných skupín žiakov základnych škôl. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89726-17-2.
  • ČERNÍKOVÁ, V. Sociální ochrana. Praha: Policejní akademie, 2005. ISBN 80-7251-207-2.
  • HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2005. ISBN 80-86708-05-5.
  • JŮZL, M. Penitenciaristika a penologie II. Brno: IMS Brno, 2013. ISBN 978-80-87-182-34-5.
  • JŮZL, M. Základy penologie a penitenciaristiky. Praha: UJAK, 2016.
    neurčeno
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základnych škôl. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89726-18-9.
  • ROSEN, Lisa H. Bullying in School. Palgrave Macmillan, 2017. ISBN 9781137598929.
  • JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava, Pedagogická fakulta, 2009. Distanční studijní text. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
  • Elektronicky dostupné časopisy: Social pathology and Prevention, Speciální pedagogika, Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Adiktologie
Metody hodnocení
Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: 100% docházka do seminářů, zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace Absolvování písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.