FVPFPK05 Logopedická prevence

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
0/0/6. Seminář 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FVPFPK05/A: Pá 25. 2. 10:35–13:00 C309, Pá 11. 3. 13:05–15:30 C207, E. Zezulková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(BN) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/12, pouze zareg.: 4/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty didaktickou kompetencí k uplatňování principů logopedické prevence v nejširším pojetí (primární, sekundární, terciární). Pozornost bude věnována aplikaci forem a progresivních metod a prostředků rozvoje jazykových a řečových dovedností s důrazem na intenzivní stimulaci specifických dovedností a poznávacích funkcí. Problematika bude řešena z hlediska uplatnění komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností včetně koordinace odborné logopedické péče.
Výstupy z učení
Výstupy učení Odborné znalosti: -Student vymezí odbornou terminologii a principy logopedické prevence; -Student definuje vybrané oblasti logopedické prevence; -Student zdůvodní principy komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností v raném a předškolním věku; -Student orientuje se ve struktuře poradenských služeb v rámci příslušných rezortů Odborné dovednosti: -Student aplikuje znalosti podpory specifických dovedností a poznávacích funkcí; -Student akceptuje symptomy zdravotního postižení v kontextu logopedické prevence; -Student realizuje preventivní stimulační program rozvoje jazykových a řečových dovedností; Obecné způsobilosti: -Student umí vhodnými didaktickými prostředky stimulovat rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí za účelem podpory řeči a jazyka žáků v primárním vzdělávání; -Student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe; -Student umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
Osnova
  • Obsah: -Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR. -Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností. -Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči. -Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči. -Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí. -Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka. -Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor. -Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
Literatura
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Praktika z logopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2019, 121 s. info
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. info
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.