UPPVIK045 Introduction to counselling

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2023
Extent and Intensity
8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 24. 2. 9:45–10:30 C202, 13:55–14:40 C202, Fri 10. 3. 13:05–15:30 C309, Fri 31. 3. 13:05–15:30 C208
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus
  • 1. Counselling systems and their description. Typologization of counselling assistance
  • 2. Professional and diagnostic competences
  • 3. Counselling in the field of education. Pedagogical-psychological counselling. National Institute for Education
  • 4. Educational counselling (educational counsellor, main activities)
  • 5. School facilities for the performance of institutional education or protective education and for preventive educational care.
  • 6. Diagnostic institute. Children's home. Educational Institute
  • 7. Counselling in the field of special education
  • 8. Counselling in the field of labour and social affairs
  • 9. Counselling in the field of social and legal protection of children
  • 10. Counselling in the field of healthcare
  • 11. Counselling in the field of pedopsychiatric care
  • 12. Counselling in the field of non-ministerial, non-state entities
Literature
    required literature
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. info
  • KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MERTIN, Václav a kol. Výchovné poradenství. 3., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. 397 stran. ISBN 978-80-7598-174-5.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • HORSKÁ, Bohuslava, LÁSKOVÁ, Andrea a PTÁČEK, Ladislav. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 197 s. Studijní texty; sv. 49. Učebnice pro obor sociální práce; s
  • ŠTECH, Stanislav a ZAPLETALOVÁ, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 230 s. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • CULLEY, Sue a BOND, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. 222 s. ISBN 978-80-7367-452-6.
    recommended literature
  • DRYDEN, Windy. Poradenství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 117 s. Stručný přehled. ISBN 978-80-7367-371-0.
  • DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Poradenská a sociální psychologie práce. Vydání první. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. 95 stran. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-69-0.
  • SCHNEIDEROVÁ, Anna. Základy poradenství: učební text pro distanční studium. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 81 s. Studijní texty. ISBN 978-80-7368-523-2.
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. 69 s. ISBN 978-80-7315-169-0.
  • BOBEK, Milan a PENIŠKA, Petr. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Vyd. 1. Brno: NC Publishing, 2008. 286 s. Gaia; 2. ISBN 978-8
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 141 s. ISBN 978-80-7367-590-5.
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. 119 s. ISBN 978-80-262-0221-9.
  • MAHROVÁ, Gabriela a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2138-5.
  • STUDENT, Johann-Christoph, MÜHLUM, Albert a STUDENT, Ute. Sociální práce v hospici a paliativní péče. Jinočany: H & H, 2006. 161 s. ISBN 80-7319-059-1.
  • VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2020. 543 stran. ISBN 978-80-262-1704-6.
  • PEŠOVÁ, Ilona a ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. Psyché. ISBN 80-247-1216-4.
Teaching methods (in Czech)
Klasické metody: výklad, diskuze, prezentace, demonstrace procesů.
Aktivizující metody: Brainstorming, pozorování, interpretace procesů, metody situační, kritické myšlení.
Assessment methods
Exam - written test. The condition for enrolment in the exam is the completion of the assigned task, i.e. sending a completed term paper of at least 4 standard pages, citations according to ISO 690).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
Teacher's information
marie.bajnarova@fvp.slu.cz
The course is also listed under the following terms Summer 2019, Winter 2019, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2023, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2023/UPPVIK045