UONP031 Educational Activities of Midwifery Practitioners

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jiřina Kyčerková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Mon 5. 2. 13:05–17:10 C311, Mon 12. 2. 13:05–17:10 C311
  • Timetable of Seminar Groups:
UONP031/A: Wed 20. 3. 9:45–13:00 MNO, Wed 27. 3. 9:45–14:40 MNO, Wed 3. 4. 13:05–18:00 MNO, J. Kyčerková
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti dovedností v porodní asistenci. Je zaměřen na význam vzdělávání, na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, novorozence a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Jeho součástí je výchova k reprodukčnímu zdraví.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace žen v porodnictví a gynekologii a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu ženy v práci porodní asistentky. Umí charakterizovat zásady edukace. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta.
Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u žen a rodiny v porodní asistenci. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma.
Obecná způsobilost: Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací ženě nebo rodinným příslušníkům.
Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat ženy v gynekologii a porodní asistenci a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historie pedagogiky, pedagogické disciplíny, metodologie pedagogiky, andragogika, gerontoandragogika.
  • 2. Pedagogické vědy a pomocné podpůrné vědy. Klíčové kategorie a pojmy z Pedagogiky a Vzdělávání dospělých (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita).
  • 3. Základní metody výuky, motivace, vyučovací jednotka.
  • 4. Osobnost učitele, vychovatele, metody jejich práce, kompetence.
  • 5. Edukace v porodní asistenci (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
  • 6. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti porodní asistentky v roli edukátorky, zásady edukace žen, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
  • 7. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb žen, struktura edukačního plánu).
  • 8. Edukace v primární péči - tvorba edukačních plánů v preventivních programech.
  • 9. Edukace v sekundární péči - tvorba edukačních plánů v těhotenství, po porodu, v gynekolgii.
  • 10. Edukace rodinných příslušníků, edukace v komunitní péči - tvorba edukačních plánů na základě klinických zkušeností z odborné praxe, modelové situace.
  • 11. Příprava a realizace vybrané edukace.
Literature
    required literature
  • DUŠOVÁ, B. a kol. Edukace v porodní asistenci. Praha: Grada 2019, s. 144. ISBN: 978-80-271-0836-7.
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
    recommended literature
  • BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
  • HALUZÍKOVÁ, J. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-576-5. URL info
  • HUNT, D. D. The New Nurse Educator : Mastering Academe. 2nd ed. New York, NY: Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0-8261-8182-4.
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky na cvičení (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností), vypracování edukační lekce ústní obhajoba.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10př+16cv/sem.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation winter, Winter 2021, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UONP031