UPPVIK034 Domácí násilí

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o problematice domácího násilí. Studenti si osvojí příslušnou terminologii, zorientují se v problematice domácího násilí, naučí se základní znaky domácího násilí, pochopí cyklus domácího násilí, budou schopni identifikovat domácí násilí na základě daných indikátorů, uvědomí si specifika osob ohrožených a seznámí se s charakteristikami osob násilných. Nedílnou součástí předmětu je také osvojení si doporučených postupů intervence v případě domácího násilí, včetně legislativního ukotvení dané problematiky. Studenti budou seznámeni i s možnostmi pomoci osobám ohroženým domácím násilím.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - popsat druhy domácího násilí, - orientovat se v terminologii, která je spojena s domácím násilí - popsat cyklus domácího násilí a vymezit a charakterizovat osoby násilné a osoby/skupiny osob ohrožené domácním násilí - uvést formy pomoci obětem domácího násilí
Osnova
  • 1. Domácí násilí, příčiny, výskyt, důsledky. Identifikace klíčových pojmů. 2. Osoby ohrožené domácím násilím (ženy, muži, LGBT+, děti a senioři) 3. Osoby násilné 4. Syndrom CAN - syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 5. Syndrom EAN - problematika týrání, zneužívání a zanedbávání seniorů. 6. Tělesné týrání 7. Psychické týrání. Psychická deprivace a traumatizace 8. Sexuální zneužívání. 9. Zanedbanost a zanedbávání. 10. Prevence a intervence. Pomoc osobám ohroženým domácím násilím. 11. Komunikace s osobami ohroženými domácím násilím. 12. Pomoc osobám násilným, prevence násilného chování.
Literatura
    povinná literatura
  • CIMRMANNOVÁ, T. a kol. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu. Aplikace v kontextu rodinného násilí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2205-7.
  • STOČESOVÁ, V. A ČÁP, D. Psychoterapeutická práce s původci domácího násilí: zvládání vzteku, agrese a násilných projevů. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1655-1
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z., a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
  • ŠEVČÍK, D., ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, s. r. o., 2011. ISBN 978-80-7367-690-2. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. 2., aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 9678-80-247-2624-3.
  • Náhradní obsah: ŠPATENKOVÁ, N. Domácí násilí. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik, 2022.
    doporučená literatura
  • MILFAIT, R. Komerční sexualizované násilí na dětech. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-320-8. info
  • VOLFOVÁ, I., KOZÁKOVÁ, Z., VELEMÍNSKÝ, M. sr. Prevence sexuálního zneužívání dětí a adolescentů se specifickými potřebami. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-129-1. info
  • VANÍČKOVÁ, E., et al. Identifikace typů dětských obětí komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: UK v Praze, 3. LF, 2007. ISBN 978-80-254-1073-8. info
  • KOLEKTIV. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, Institut pro strukturální politiku, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • WEISS, P. et al. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada,, 2005. ISBN 80-247-0929-5. info
  • ŠPECIÁNOVÁ, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: LINDE, 2003. ISBN 80-86131-44-0. info
  • BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-629-3. info
  • FREYD, J. J. Betrayal trauma: the logic of forgetting child abuse. Cambridge: Mass. Harvard Univ. Press, 1996. ISBN 0-674-06806-8. info
Výukové metody
Monologické a dialogické metody
Metody hodnocení
zápočet: písemný zápočtový test z určené povinné literatury a přednášek (úspěšnost 75 %)
Informace učitele
Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, zima 2019, léto 2022, léto 2023, léto 2024.