FVP:UPPVMD060 Celostní muzikoterapie 1 - Informace o předmětu
UPPVMD060 Celostní muzikoterapie 1
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti využití muzikoterapeutických aktivit, konkrétně celostní muzikoterapie v praxi. Předmět je veden prožitkovou formou workshopu, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretická oblast se zaměřuje na základní východiska, možnosti, směry muzikoterapie, vliv hudby na člověka, charakteristiku konkrétního muzikoterapeutického směru – Celostní muzikoterapie, její vliv na organismus člověka, formy, využívané nástroje, zásady, principy. Představení nástrojů specifické pro celostní muzikoterapii. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek – představení nástrojů přirozeného ladění, tvorbu rytmu, praktické využití nástrojů v rámci aktivní formy muzikoterapie a muzikoterapeutického orchestru a absolvování receptivní formy muzikoterapie.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit pojem muzikoterapie
- student je schopen charakterizovat celostní muzikoterapeutický přístup
- student zná základní pravidla a zásady a formy muzikoterapie
- student je schopen specifikovat vliv hlasu na organismus člověka
- student se orientuje v interpersonální komunikaci v rámci muzikoterapie
Odborné dovednosti:
- student zvládá základní údery na džembe
- student zvládá základní tvorbu rytmu
- student zvládá hru na perkusivní nástroje
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit a vhodně přizpůsobit prostor pro muzikoterapeutický kruh
- student umí posoudit vhodnost formy muzikoterapeutické aktivity pro konkrétní skupinu
- student umí vyhodnotit vhodnost jednotlivých nástrojů a jejich využití v muzikoterapeutickém kruhu dle individuálních potřeb jedince - Osnova
- 1. Pojem, definice, charakteristické znaky, cíl muzikoterapie
- 2. Muzikoterapeutické přístupy – psychodynamický, behaviorální, humanistický, celostní
- 3. Rozdíly mezi jednotlivými přístupy v muzikoterapii
- 4. Specifika Celostní muzikoterapie, vznik, vývoj
- 5. Nástroje netemperované, etnické, přirozeného ladění
- 6. Základní znalosti o perkusivních nástrojích, druhy
- 7. Formy celostní muzikoterapie – individuální, skupinová, aktivní, receptivní
- 8. Aktivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti
- 9. Receptivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti
- 10. Vliv lidského hlasu na organismus, hlas, využití hlasu při muzikoterapii
- 11. Verbální a nonverbální komunikace v rámci muzikoterapeutických aktivit
- 12. Sebereflexe, sdílení
- Literatura
- povinná literatura
- Náhradní obsah: KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
- Náhradní obsah: MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
- Náhradní obsah: PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
- Náhradní obsah: SACKS, O. Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk, 2015. ISBN 978-807-4381-324.
- Náhradní obsah: ZELEIOVÁ, J. Psychodynamické aspekty muzikoterapie: hudobnopedagogické a hudobnoterapeutické súvislosti. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. ISBN 978-80-8082-492.
- doporučená literatura
- Náhradní obsah: CAMPBELL, D. Mozartův efekt. Praha: Eminent, 2008. ISBN 978-80-7281-336-0.
- Náhradní obsah: HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
- Náhradní obsah: MARTINEAU, J. Tajemství hudby: melodie, rytmus, harmonie. Praha: Dokořán, 2019. ISBN 978-80-7363-966-2.
- Náhradní obsah: MORENO, J. J. Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-980-1.
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, brainstorming, skupinová práce, samostatná práce, samostatná příprava.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Písemné zpracování a vytvoření aktivní a receptivní formy celostní muzikoterapie pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMD060