FVP:UPPVMK052 ICT ve speciální pedagogice - Informace o předmětu
UPPVMK052 ICT ve speciální pedagogice
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Vojtěch Gybas, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Vojtěch Gybas, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou digitálních technologií ve speciální pedagogice se zaměřením na využití dotykových technologií (tabletů, iPadů), získat teoretické znalosti a praktické dovednosti ve využití tabletů jako přirozené součásti vzdělávání i v oblasti individuální podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základě podpůrných opatření. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Student bude seznámen s tvorbou digitálních učebních materiálů a bude schopen aktivně pracovat s dostupnými aplikacemi.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student zná základní pojmy z oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů
- student zná základní možnosti využití dotykových technologií ve výuce i v oblasti individuální podpory
- student zná možnosti využití speciálních hardwarových vstupních i výstupních komponent
Odborné dovednosti:
- student má osvojeny základní přístupy a zásady práce s technologiemi ve vzdělávání i v oblasti individuální podpory
- student má praktické dovednosti v oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů
Obecné způsobilosti:
- student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí samostatně vytvořit a digitální učební materiály
- student umí samostatně vyhledat speciální aplikace - Osnova
- 1. Využití ICT u žáků se speciálními potřebami.
- 2. Speciální hardware (vstupní a výstupní zařízení, ergonomické pomůcky).
- 3. Speciální software v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- 4. Tvorba digitálních učebních materiálů.
- 5. Aplikace zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností.
- 6. Aplikace zaměřené na rozvoj alternativní a augmentativní komunikaci.
- 7. Druhy dotykových technologií využitelných ve výchovně – vzdělávacím procesu.
- 8. iPady a další dotykové zařízení, základní ovládací funkce.
- 9. Využití iPadů u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti individuální podpory.
- 10. Využití dotykových technologií v běžné výuce.
- 11. Aktivní činnost s multimediálními dotykovými technologiemi a aplikacemi.
- 12. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
- BANNISTEROVÁ, D. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
- GAJZLEROVÁ, L. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7608-2.
- LOPÚCHOVÁ, J., KRAJČÍ, P. Teória a výskum digitálnych a asistenčných technológií v inkluzívnej špeciálnej pedagogike. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-675-1.
- ZIKL, P. a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
- doporučená literatura
- IPad ve výuce. Dostupné z: https://www.ipadvevyuce.cz/
- IPad ve třídě. Dostupné z: http://ipadvetride.cz/o-strankach/
- MEIER, M. Využívání informačních a komunikačních technologií při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. 2013, roč. 10, č. 4, s. 71-75. ISSN 1214-9187.
- neurčeno
- DOSTÁL, J. (ed.) Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2768-3.
- CHINN, S. The Trouble with Maths. Routledge, 2016. ISBN 978-1138187443.
- MANĚNOVÁ, M. ICT a učitel 1. stupně základní školy. Česko: Martina Maněnová, 2009. ISBN 978-80-2512-802-2.
- MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
- ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
- ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetí. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
- GYBAS, V. ICT ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Tvorba digitálních učebních materiálů, které jsou určeny pro přímou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s využitím multimediálních dotykových technologií. Odevzdání DUM a jejich prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu. Didaktický test je složen z otázek, jež vycházejí ze studijních materiálů předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se informačních a komunikačních technologií, tak i na dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe. Zápočet je udělen na základě výsledku didaktického testu.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMK052