UPPVMP011 Speciální geragogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se s problematikou seniorského věku a potažmo prací se seniory ve speciálněpedagogickém kontextu. Podstatou předmětu je získat ucelené teoretické informace o vědní disciplíně, která se zabývá edukací a péčí o seniory v rámci České republiky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat vědní disciplínu a předmět, na který je zaměřena
- student se orientuje v základních termínech teorie gerontopedagogiky v souvislostech se speciální pedagogikou
- student rozumí rozdílům v klasifikování stáří a procesu stárnutí z pohledu různých oborů
- student umí posoudit celospolečenské tendence směrem k seniorům v populaci
- student se orientuje v problematice demence a následných nemocí stáří
- student umí posoudit obecná rizika stárnoucí populace
- student zná možnosti rezidenčních a institucionálních zařízení pro seniory
- student umí posoudit různé možnosti terciálního vzdělávání pro seniory v ČR
Odborné dovednosti:
- student umí klasifikovat seniora podle různých klasifikačních stupnic
- student umí aplikovat test MMSE (dle českých kritérií)
- student ohodnotí, dle běžných výstupů, možnost probíhající demence u seniora
- student posoudí riziko stárnoucí populace celospolečensky
Obecné způsobilosti:
- student je schopen posoudit seniorskou populaci z hlediska rizik a možností
- student umí posoudit schopnost seniory dle jednoduché kognitivní triády
- student zná odlišnosti různých rezidenčních zařízení pro seniory v ČR
- student umí aplikovat odborné znalosti z předmětu v interakci se seniorem
Osnova
  • 1. Vymezení a definování geragogiky v obecném kontextu směrem k současné situaci péče o seniory.
  • 2. Historie péče o seniory, senior v dějinách.
  • 3. Charakterizování terminů vztahujících se ke stáří a procesu stárnutí.
  • 4. Multidisciplinární přístupy ke stáří a k seniorům.
  • 5. Komparace klasifikací vztahující se ke stáří a k seniorům z různých pohledů, životních oblastí a vědních disciplín.
  • 6. Parametry stáří se zaměřením na rizika seniorské populace.
  • 7. Senior ve vztahu ke speciální pedagogice a problematice zdravotních postižení.
  • 8. Nejčastější komplikace stárnutí – demence a nemoci související se stářím.
  • 9. Péče o seniory ve specializovaných domovech a institucích.
  • 10. Vzdělávání v seniorském věku.
  • 11. Exkurze do zařízení pro seniory (dle aktuálních možností).
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
  • MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
  • MÜHLPACHR, P. Speciální geragogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
  • ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada publishing s.r.o., 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • KALVACH, Z. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.
    doporučená literatura
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • GRUSS, P. ed. Perspektivy stárnutí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
  • KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
  • ONDRÁKOVÁ, J. et al. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.
  • STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
    neurčeno
  • MERRIAM, S. B., CAFFARELLA, R. S., BAUMGARTNER, L. Learning in adulthood: a comprehensive guide. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0787975883.
  • KEBZA, O. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Potrál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA, E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha: MAXDORF, 2005. ISBN 80-7345-044-5.
  • SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka - Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
  • MERRIAM, S. B. Adult Learning. Jossey-Bass, 2013. ISBN 978-1118-1305-75.
Výukové metody
Přednášky, diskuze, brainstorming, samostatná práce, samostudium, příprava na jednotlivé semináře.
Metody hodnocení
Odevzdání seminární práce na téma Role a možnosti speciálního pedagoga v aktivizační práci se seniorem. Úspěšné splnění zápočtového testu, tzn. 75 % správně zodpovězených otázek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.