USPCZV103 Současné trendy ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
5/4/9. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížit současné trendy speciální pedagogiky v kontextu celospolečenských sociálních a kulturních změn. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních legislativních a platných kurikulárních dokumentů, ale rovněž poznatky, které se uplatňují v současné praxi a týkají se přímé edukace v různých sociálních prostředích, v různých formách a oblastech kvality života osob s postižením, znevýhodněním.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- umět se orientovat v současných trendech ve speciální pedagogice a nás a v zahraničí,
- znát aktuální legislativní a kurikulární dokumenty platné v České republice,
- změt vysvětlit pojem inkluze, exkluze,
- umět charakterizovat inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – podpůrná opatření,
- umět charakterizovat pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Osnova
  • Uvedení do problematiky změn v paradigmatech speciální pedagogiky. (Podtémata: akční rámec pro vzdělávání dětí a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami).
  • Vymezení společného, segregovaného, integrovaného a inkluzivního vzdělávání. (Podtémata: definice a cíle inkluzivního vzdělávání, mýty o inkluzi, principy inkluzivního vzdělávání).
  • Strategické a koncepční dokumenty vztahující se k současným trendům společného vzdělávání.
  • Legislativní a kurikulární dokumenty vztahující se k současným trendům společného vzdělávání (Podtémata: týmová práce učitele, speciálního pedagoga a asistenta, školní poradenská pracoviště).
  • Problematika rovných šancí, sociální rovnosti a sociální spravedlnosti. (Podtémata: srovnání přístupů k inkluzi v českém školství se současnými trendy v zahraničí).
  • Edukační souvislosti v kauzalitách speciálních vzdělávacích potřeb a podpůrných opatřeních. (Podtémata: podpůrný plán jako možnost realizace individuální podpory).
  • Edukační souvislosti v kauzalitách sociálního vyloučení.
  • Edukační souvislosti v práci s heterogenní třídou. (Podtémata: rizikové a ochranné faktory ve škole, koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vedení inkluzivní třídy).
  • Východiska společného vzdělávání v kontextu rodiny.
  • Východiska společného vzdělávání v kontextu školy – charakteristika podpůrných opatření. (Podtémata: průběh diagnostického procesu ve škole, faktory úspěšného učení v inkluzivním vyučování, role učitele v inkluzivní třídě, specifika procesu hodnocení).
  • Východiska společného vzdělávání v kontextu pedagogicko-psychologického a speciálněpedagogického poradenství.
  • Příklady dobré praxe – u nás a ve světě.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní pedagogika: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-334-5.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8757-6.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření: obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • CINA, S., ROSINSKY, R. Multikultúrne v modernej škole - rómsky jazyk a kultúra. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2013. ISBN 978-80-8052-547-7.
  • KALEJA, M. (ed.). Podpora terciárního vzdělávání studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Ostravské univerzitě v Ostravě. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-174-9.
  • KLEIN, V. Pedagogický model inkluzívneho vzdelávania v základných školách. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. ISBN 978-80-565-0208-2.
  • LOPÚCHOVÁ, J., KRAJČÍ, P. Teória a výskum digitálnych a asistenčných technológií v inkluzívnej špeciálnej pedagogike. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-675-1.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.