FVP:USPQP015 Diploma Thesis Seminar - Course Information
USPQP015 Diploma Thesis Seminar
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2025
- Extent and Intensity
- 0/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (seminar tutor)
Mgr. Šárka Honová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Denisa Janků (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Karolína Janštová (seminar tutor)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (seminar tutor)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education of Persons with Impaired Communication Abilities (programme FVP, SPEP)
- Special Education with Focus on Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives
- The aim of the subject is to support the student in the preparation of the diploma thesis and preparation for its defense within the state final examination.
- Learning outcomes
- Expertise:
- the student knows the theoretical essence of the thesis topic
- the student can describe the structure of his thesis and its content
- the student knows the current form and template for writing final theses at FVP SLU
- the student orients himself in the topic, is able to analyze the theoretical basis of the topic
- the student knows the research criteria and methodology
- the student can correctly process the methodological part of his empirical part
- the student can characterize the goals, methods and techniques of research
Professional skills:
- the student can work on a thesis project independently
- the student can look up the chosen topic in the professional literature
- the student can perform research
- the student can analyze and compare theoretical starting points
- the student can develop a research methodology
- the student can obtain data and information for specific research and can process them
- the student sees clear connections between the goals and outputs of the thesis
General qualifications:
- the student is able to express his own opinion in the area of the chosen special pedagogical topic
- the student is able to adequately defend the established structure, procedure and integrity of his own work
- the student is capable of self-reflection and defense of work - Syllabus
- 1. Zadání tématu práce s důrazem na jeho aktuálnost, seznámení s požadavky k teoretickému studiu, základní literaturou
- 2. Formulace hlavního cíle práce, výzkumného problému, dílčích cílů, výzkumných otázek, příp. hypotéz. Osnova obsahu teoretických východisek, upřesnění formulace výzkumného problému (příp. hypotéz) praktické části
- 3. Organizace výzkumu, volba metod a technik ke shromáždění výzkumných dat, stanovení harmonogramu výzkumné části, volba opory výzkumu
- 4. Příprava ke shromažďování dat k ověřování výzkumných otázek, příp. hypotéz. Průběžné studium teoretických pramenů ke zpracování teoretické části
- 5. Aktualizace harmonogramu výzkumné části, finalizace opory výzkumu. Pilotní ověřování výzkumných nástrojů
- 6. Upřesnění metodologie výzkumu, obsahu teoretické části, formální úprava, citace dle požadovaných norem
- 7. Průběh realizace výzkumu dle stanoveného harmonogramu, aktualizace harmonogramu a upřesnění výzkumných nástrojů
- 8. Zpracování shromážděných dat a interpretace zjištěných výsledků, vyhodnocování a interpretace výzkumných dat
- 9. Finalizace pracovní verze teoretické části, uzavření teoretické části práce. Kompletace praktické části práce, vyhodnocení cílů práce, upřesnění přílohové části
- 10. Sestavení hlavních závěrů, vyvození doporučení pro praxi, příp. diskuse. Kompletace teoretické a praktické části, úvod, závěr, resumé
- 11. Konzultace závěrečných připomínek k empirické části. Dopracování formální stránky závěrečné práce (stylisticky, jazykově a gramaticky správné vyjadřování)
- 12. Příprava na obhajobu, adekvátní reakce na předpokládané otázky a připomínky
- Literature
- required literature
- Směrnice děkana k zadávání, vypracování a odevzdávání BP a DP na FVP v Opavě v aktuálním znění. Seznam literatury odpovídající tématu diplomové práce po konzultaci s vedoucím práce.
- KAPOUNOVÁ, J., KAPOUN, P. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
- KRČ, M. Metodologie vědecké práce. Brno: Petr Brázda, 2019. ISBN 978-80-87387-65-8.
- NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
- OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4968-9.
- recommended literature
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
- KAJANOVÁ, A., DVOŘÁČKOVÁ, O., STRÁNSKÝ, P. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
- MERTENS, D. M. Research and evaluation in education and psychology: integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Los Angeles: SAGE, 2020. ISBN 978-1-5443-3376-2.
- SZOTKOWSKÁ LACKOVÁ, E. Bakalářská a diplomová práce je hra, aneb, 10 + 5 tipů, jak napsat závěrečnou práci rychle, efektivně a bez stresu. Písek: Genius Institut, 2019. ISBN 978-80-270-5293-6.
- not specified
- EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
- HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
- PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
- SPOUSTA, V. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2009. ISBN 978-80-7204-617-1.
- ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
- Assessment methods
- The student prepares a diploma thesis under the supervision of his supervisor. Continuously consults, continuously submits the text for review according to the specified instructions and parameters, in the agreed terms. The supervisor of the diploma thesis directs the student to the study of professional literature and professionally guides the student step by step to the processing of the theoretical part according to the assigned topic, research methodology, data analysis and conclusions of the diploma thesis on the topic of special education.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/USPQP015