USPQP033 Symptomatické poruchy řeči

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Volná (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Volná (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s faktory ovlivňujícími vývoj řeči u dětí se zdravotním postižením v oblasti receptivní i expresivní složky řeči. Důraz bude kladen na vývoj porozumění a sdělování v kontextu narušeného vývoje řeči v raném vývojovém období. Pozornost bude věnována aspektům plánování podpory rozvoje dílčích způsobilostí jazykové a komunikační kompetence za účelem snížení sekundárních důsledků zdravotního postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků
- student umí vysvětlit zákonitosti procesu učení, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá
- student umí charakterizovat obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu
Odborné znalosti specifické:
- student umí reprodukovat vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje jazykových a komunikačních dovedností v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v základní škole speciální
Odborné dovednosti:
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky
- student umí poskytnout instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se symptomatickými poruchami řeči v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
Obecné způsobilosti:
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student je schopen poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami
Osnova
  • 1. Komunikace, komunikační kompetence, vymezení základních pojmů
  • 2. Zpracování smyslové informace
  • 3. Vzájemné vztahy procesů porozumění a sdělování, diagnostika vývoje v oblasti komunikace
  • 4. Komunikace v raném období, předverbální období v ontogenetickém vývoji řeči
  • 5. Znaky podpořené komunikace v rané péči
  • 6. Podíl nervové činnosti na osvojování řeči, problémy při osvojování jazyka u nemluvících dětí
  • 7. Podpora rozvoje komunikativní kompetence, proces osvojování komunikativní kompetence
  • 8. Podmínky osvojování komunikativní kompetence podpůrnými prostředky
  • 9. Raná podpora rozvoje komunikace dětem s tělesným postižením, podpůrná komunikace v každodenním životě
  • 10. Metody podpůrné komunikace, uplatňování podporované komunikace
  • 11. TEACCH - komunikační přístup orientovaný na celostní rozvoj osob s poruchami autistického spektra
  • 12. Facilitovaná komunikace
Literatura
    povinná literatura
  • ČERVENKOVÁ, B. Vývojová verbální dyspraxie. Brno: Erithacus, 2022. ISBN 978-80-908702-0-8.
  • KOUKOLÍK, F. Já. O mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3021-2.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
    doporučená literatura
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-124-7.
  • KULIŠŤÁK, P. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-554-7.
  • ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
    neurčeno
  • DLOUHÁ, O. et al. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
  • MIKULAJOVÁ, M., DOSTÁLOVÁ, A. Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina. Bratislava: Dialóg, 2004. ISBN 80-968502-2-9.
  • PAGLIANO, P. J. The multisensory handbook: A guide for children and adults with sensory learning disabilities. Abingdon: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-59754-8.
  • VAŠÍKOVÁ, J., ŽÁKOVÁ, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2018. ISBN 978-80-7454-798-0.
  • VITÁSKOVÁ, K. a kol. Komunikační, jazykové a orofaciální procesy v logopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5466-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Symptomatické poruchy řeči. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Studentům bude udělen zápočet na základě prezentace tématu zadaného vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.