UVSRPCK090 Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Fabián, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenta s problematikou sociálně právní ochrany dětí a mládeže, s jeho historickým kontextem i současnými světovými směry. Studen se musí naučit sledovat problematiku SPOD v kontextu rodiny i širšího sociálního kontextu rodiny, diagnostiku problému. Další nedílnou součásti je dovednost hodnocení rodiny pro naplnění potřeb dítěte. Poslední část je rozbor způsobů pomoci ohroženému dítěti se zvláštním ohledem na Náhradní rodinou péči.
Výstupy z učení
Student bude znát zákonné vymezení problematiky, pracovní postupy sociálních pracovníka při práci s ohroženým dítětem. Rovněž bude znát metody sociální práce s rodinou v různých situacích, které ohrožují dítě či partnera.
Osnova
  • 1. důležitost spokojeného dětství, rodinná výchova
    2. počátky ochrany dětí a dětství do novověku
    3. průmyslová revoluce, osvícenství, pomoc a ochrana dětí
    4. první republika, doba komunismu
    5. současná paradigmata sociálně právní ochrana dětí a jejich dopad na praxi
    6. změna české paradigmatu a nástroje SPOD
    7. praxe v okolních státech - komparativní pohled na současnou Evropu
    8. nástroje SPOD v ČR
    9. hodnocení PMV dítěte a rodiny, praktická zkušenost s zápisem
    10. případové konference a související služby pro osoby v evidenci a osoby pečující
    11. dilemata NRP
    12. metody sociální práce s rodinou v ohrožení
Literatura
    povinná literatura
  • Zákon č. 359/1999 Sb., ve znění pozdějsích předpisů. Zákon o sociálně právní ochraně. info
  • GILBERT, Neil., PARTON, Nigel a SKIVENES, Marit. Child protection systems: international trends and orientations. New York, NY: Oxford University Press, 2013. ISBN 01-997-9335-2. info
  • BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference: praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006. ISBN 9788086429588. info
  • PÖTHE, Petr. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-861-0321-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: Eseje z dětské psychologie. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5. info
    doporučená literatura
  • HALÍŘOVÁ, Martina. Sociální patologie a ochrana dětství v Čechách od dob osvícenství do roku 1914: disciplinace jako součást ochrany dětství. ISBN 80-739-5486-9. info
  • vyhláška č. 473/2012 Sb., ve znění pozdějsích předpisů. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně. info
  • FABIÁN, Petr, Lucie GERŠIČOVÁ a Markéta VNENKOVÁ. O ČEM SE MLČÍ, jak na metodiku pomoci rodinám. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. 96 s. monografie. ISBN 978-80-7510-484-7.
  • BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4. info
  • BITTNER, Petr. Děti z ústavů!: právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Brno: Liga lidských práv, 2007. ISBN 978-80-90347342. info
  • LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-718-5647-9. info
  • FOOK, J. Social work: critical theory and practice. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2002. ISBN 07-619-7251-X. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Sociologické nakladatelství, 1993. ISBN 80-901-4247-8. info
    neurčeno
  • FABIÁN, Petr, Magdalena SZAFRANEK, Albín ŠKOVIERA a Joana GORCZOWSKA. Child protection system - just think differently? 1. vyd. Warszawa: Wydawnictwa Uniwerzytetu Warszawskiego, 2022. 150 s. Creative Commons attribution 3,0. ISBN 978-83-235-5486-8. On-li
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve formátu - představení dané problematiky a praktické zkušenosti s kazuistikou rodiny.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem na základě vypracované seminární práce.
Informace učitele
Povinná účast na seminářích v minimálním rozsahu 80%. Základní podmínkou pro úspěšné zvládnutí zkoušku je orientace v odborné terminologii, paradigmatech SPOD a jejich dopadu na českou praxi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.