UVSRPHP025 Poradenství v sociální práci

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavel Bareš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu poradenství je pomoci studentům orientovat se ve společenských vztazích, které se týkají určitých forem prevence, zmírňování dopadů a pomoci v tíživých sociálních situacích lidí, kteří v důsledku jisté sociální události (návrat z výkonu trestu, invalidity apod.) potřebují pomoc. Jde o interdisciplinárně pojatý předmět, který vychází zejména z novějších poznatků psychologie, poradenství a z aplikace právních norem, jehož dalším cílem je osvojení základních postupů práce v hlavních oblastech poradenství a společné formulování předpokladů pro uvedenou činnost.
Výstupy z učení
Odborné znalosti
Student získá a prokáže znalost základní problematiky poradenství a umí poskytnout poradenskou pomoc v oblasti vybraných sociálních situacích pomocí metod a fází poradenského procesu.
Odborné dovednosti
Student se dokáže orientovat v problematice poradenského procesu a jeho fázích, bude se orientovat v základních charakteristikách osobnosti poradce a dokáže aplikovat metody a formy poradenské práce. Spolehlivě se orientuje v právu sociálního zabezpečení, nemocenského a zdravotního pojištění a důchodového pojištění. Student je vybaven dovednostmi v oblasti stanovení životního a existenčního minima a je schopen klientům orientačně nabídnout, zda mají nárok na výplatu dávek pomoci v hmotné nouzi a státní sociální podpory. Dále je schopen nabídnou poskytnutí služeb a dávek pro vybrané cílové skupiny klientů.
Obecná způsobilost
Student je schopen vnímat ohrožení vyplývající ze sociálního vyloučení vybraných skupin klientů a v rámci poradenského procesu dokáže navrhovat řešení vzniklé sociální situace a možnosti preventivního působení v této oblasti. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale bude rovněž reagovat na specifické znaky cílových skupin klientů. Metodami výuky předmětu je současně podpořen rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Problematika poradenství, poradenský proces a jeho fáze.
  • 2. Osobnost poradce, metody a formy poradenské práce.
  • 3. Typy a charakteristika poradenských zařízení.
  • 4. Právo sociálního zabezpečení.
  • 5. Nemocenské a zdravotní pojištění.
  • 6. Důchodové pojištění.
  • 7. Životní a existenční minimum. Hmotná nouze. Státní sociální podpora.
  • 8. Sociální péče.
  • 9. Sociálně-právní minimum.
  • 10. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, společenská a legislativní východiska.
  • 11. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, obsah.
  • 12. Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Sociální reforma 2012.
Literatura
    povinná literatura
  • KAHOUN, V. a kolektiv. Sociální zabezpečení. Vybrané kapitoly. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-733-0. info
  • KRÁLOVÁ, J., RÁŽOVÁ, E. Sociální služby a příspěvek na péči. aktualizované a přepracované vydání. Olomouc: An, 2012. ISBN 978-80-7263-748-5. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4. info
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. info
  • PILÁT, Miroslav. Poradenství v sociální práci. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. Elektronická studijní opora.
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Krebs, V. a kol. Sociální politika. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-921-2. info
  • PILÁT, Miroslav. Social reform 2012 i the Czech Republic-chosen aspects. In ŽILOVÁ, Anna, Alena NOVOTNÁ, Venus M. JOSEPH & al. European and global contexts of poverty in the period of social and demographic transformations of the society. Milano: EDUCatt, 2014, s. 179-188, 208 s. ISBN 978-88-6780-072-8. info
  • SCHNEIDEROVÁ, A. Základy poradenství. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita,, 2009. ISBN 978-80-7368-523-2. info
    neurčeno
  • Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Metody hodnocení
Zkouška
Zpracování seminární práce, její prezentace, písemná zkouška

Zpracování seminární práce, povinná účast na seminářích je minimálně 80%. Studenti zpracují rozbor zvolené sociální situace v rozsahu minimálně 7 stran. Zvolenou sociální situaci zařadí do systému sociálního zabezpečení a navrhnou řešení této situace. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Zpracované téma je podmínkou připuštění ke zkoušce.

Písemná zkouška, součásti kurzu jsou také semináře, které se věnují dalšímu a hlubšímu rozboru problémů, které navazují na přednášky. Studenti vytvoří skupiny (2-3), každá charakterizuje vybranou cílovou skupinu klientů - oblast poradenství. Studenti zpracují rozbor zvolené sociální situace, který budou prezentovat na semináři. Popíší výhody a nevýhody práce s touto skupinou klientů - oblasti poradenství a systém dávek a služeb pro danou skupinu - oblast poradenství. Součástí prezentace je modelování práce s klientem, modelování bude reflektováno ve skupině. Zpracované a prezentované téma je podmínkou připuštění ke zkoušce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2022, léto 2023, léto 2024.