FVP:UPPVPP148 Preventivní programy - Informace o předmětu
UPPVPP148 Preventivní programy
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Darina Caloňová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Darina Caloňová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty připravit si preventivní program na určité téma u umět jej realizovat přímo v praxi u dětí vybrané základní školy. Součástí realizace předmětu budou cvičné videonahrávky výstupů, které poskytnou studentovi zpětnou vazbu, s níž bude dále s pedagogem pracovat.
- Osnova
- Práce se studenty bude probíhat pod vedením jednoho pedagoga, při které dojde k preferenci rozdělení studentů do skupin. Rozdělení do jednotlivých skupin se uskuteční první vyučovací hodinu podle výběru témat jednotlivých preventivních programů.
Témata preventivních programů:
- Programy interkulturního vzdělávání (MKV)
- Prevence užívání návykových látek
- Extremismus (rasismus, neonacismus, xenofobie)
- Komunikace a řešení konfliktů
- Nenechám si ubližovat (týrání a zneužívání)
- Všichni všechno o tobě vědí (facebook, chat, mobily), kyberšikana
- Třídní kolektiv, klima třídy
- Povolené a nepovolené dotyky - CAN syndrom
- Kamarádství si představuji jinak (šikana)
Struktura předmětu:
1. Informace o problematice primární prevence
2. Informace o zásadách práce se třídou
3. Příprava preventivního programu z hlediska teoretického základu (zjištění co nejvíce odborných informací o vybraném tématu)
4. Příprava interaktivní části preventivního programu pro práci se třídou
5. Vyzkoušení si výstupu před ostatními kolegy ze semináře, rozbor, zpětná vazba
6. Realizace preventivního programu na vybrané základní škole (zajistí garant předmětu), videonahrávka
7. Rozbor výstupů studentů ve třídě s pomocí videonahrávek a poznatků pedagoga a ostatních studentů, případná úprava preventivního programu dle této zpětné vazby
8. Supervizní seminář všech skupin.
- Práce se studenty bude probíhat pod vedením jednoho pedagoga, při které dojde k preferenci rozdělení studentů do skupin. Rozdělení do jednotlivých skupin se uskuteční první vyučovací hodinu podle výběru témat jednotlivých preventivních programů.
- Literatura
- doporučená literatura
- LISÁ, E. A KOL. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-746-6. info
- MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Centrum adiktologie, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
- STANG, J., MIKOVÁ, Š. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-587-5. info
- MILFAIT, R. Komerční sexualizované násilí na dětech. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-320-8. info
- PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
- ERIKSEN, THOMA H. Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, s.r.o., 2008. info
- Kolektiv autorů občanského sdružení SANANIM. Drogy - otázky a odpovědi. Praha: Portál, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-223-2. info
- CÍLKOVÁ EVA, SCHÖNEROVÁ PETRA. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. info
- ERIKSEN, THOMA H. Antropologie multikulturních společností? Rozumět identitě. Praha: Triton, 2006. info
- KOLÁŘ M. Bolest šikanování. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7367-014-3. info
- KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
- ERKERT A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
- DANICS, ŠTEFAN. Extremismus : řešení krizových situací. 1. vyd. Praha: Triton, 2003. info
- CHMELÍK, J. a kol. Mravnost, pornografie, a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, s.r.o., 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
- Barša, P. Politická teorie multikulturalismu. Brno: CDK, 2003. info
- NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PRNICOVÁ, H. Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách - Příručka pro pedagogy. Praha: Sportpropag, a.s., 1996. info
- Informace učitele
- Aktivní účast na semináři a sestavení preventivního programu, schopnost práce s dětmi, získání teoretických znalostí o vybraných sociálně patologických jevech a primární prevenci.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2012/UPPVPP148