FVP:UPPVBP024 Sociální pedagogika - Informace o předmětu
UPPVBP024 Sociální pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti v oblasti sociální pedagogiky. Studující si osvojí základní znalosti z výše uvedené oblasti, které studující mohou využít v praxi. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v oblasti sociální pedagogiky jako jedné z kodifikovaných pedagogických disciplín. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí popsat základní oblasti sociální pedagogiky. Zná základní strukturu sociální pedagogiky Odborné dovednosti: Student umí zvolit vhodné postupy při realizace sociálně pedagogických činností. Obecná způsobilost: Student dovede samostatně vyhledávat příležitosti, příklady dobré praxe, rizika v oblasti sociální pedagogiky. Příklady dobré praxe dokáže aplikovat v rámci vlastní činnosti.
- Osnova
- 1. Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky.
2. Historie sociální pedagogiky.
3. Sociální pedagogika a sociální práce - rozdíly, spojitosti.
4. Sociální pedagogika a pedagogika volného času - rozdíly, spojitosti.
5. Výchova a manipulace - techniky, prostředky, pozitivní využití.
6. Prostředí - typologie, vlivy, funkce.
7. Metody sociálně pedagogické činnosti.
8. Pedagogizace prostředí.
9. Výchova kulturních návyků.
10. Demografická charakteristika ČR a z ní vyplývající problémy v oblasti sociální pedagogiky.
11. Osobnost sociálního pedagoga.
- 1. Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky.
- Literatura
- povinná literatura
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- BERG, G., POL, M. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6. info
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
- doporučená literatura
- webové stránky Českého statistického úřadu - www.czso.cz. info
- WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
- JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
- LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. info
- BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
- BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Kooperativní - Metody hodnocení
- Analýza výkonů studenta
- Informace učitele
- - splnění individuálních úkolů + minimálně 80% docházka na seminář
- písemná zkouška v rozsahu přednášek a základní literatury
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2014/UPPVBP024