UONP052 Základy managementu a kvalita ve zdravotnictví

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
5/15/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Viera Jakušová, Ph.D., MPH.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět poskytuje poznatky o principech, organizaci a řízení péče v porodní asistenci o řízení kvality péče v porodní asistenci, o provozu, financování a organizaci zdravotnické jednotky. Předmět ukazuje, jak dosahovat osobních a kolektivních dobrých výsledků, jakým způsobem řídit sebe i ostatní. Nedílnou součástí předmětu je osvojení administrativních činností ve zdravotnictví, zejména ve vedení dokumentace týkající se oboru porodní asistentka.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Po absolvování předmětu student bude umět vysvětlit funkce managementu a jejich význam pro řízení pracovních procesů.
Odborné dovednosti: Po absolvování předmětu student bude připraven efektivně komunikovat a spolupracovat (kooperovat) v rámci zdravotnického týmu, efektivně řídit elementární ošetřovatelský tým ve směně a dodržovat stanovené standardy, stanovovat priority ošetřovatelské péče, péči efektivně plánovat na základě definovaných kriteriálních cílů.
Obecná způsobilost: Absolvent bude způsobilý plánovat, organizovat, řídit, rozhodovat a vyhodnocovat péči porodní asistentky.
Kompetence: absolvent v rozsahu své odborné způsobilosti poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy a standardy, vede zdravotnickou dokumentaci a další dokumentaci vyplývající z jiných právních předpisů, pracuje s informačním systémem zdravotnického zařízení.
Osnova
  • 1. Úvod do managementu - pojetí managementu, aplikovaný management (zdravotnický, ošetřovatelský), úrovně
  • 2. řízení, základní struktura manažerských dovedností. Role vůdce. Role manažera. Profil manažera - manažerské
  • 3. dovednosti.
  • 4. Funkce managementu, systémový přístup v managementu, Vedení, řízení, následování. Firemní kultura
  • 5. ve zdravotnictví, Funkce vedení a řízení, moc. Funkce kontrolování.
  • 6. Rozhodování a rozhodovací proces v managementu. Hlavní znaky a prvky rozhodovaní. Otázky práva a etiky, etika
  • 7. rozhodování v managementu.
  • 8. Strategický management. Metody a techniky strategického managementu – analýza
  • 9. SWOT, PEST, silových polí, delfská technika. Projektové řízení.
  • 10. Zdravotnické organizace, popis a orientace v organizační struktuře. Organizování – organigramy, interakce a
  • 11. komunikace v rámci organizace.
  • 12. Základní úkoly personalistiky, personální činnosti, výběr lidí do pracovních a funkčních pozic, diskriminační prvky
  • 13. ve výběru lidí. Moc, politika a vlivy.
  • 14. Management informací a informačních zdrojů. Informační systémy, komunikace s PC.
  • 15. Komunikace v managementu. Úvod do řízené péče a její nástroje.
  • 16. Strategie, metody a formy poskytování ošetřovatelské péče. Plánování práce a služeb ošetřovatelského
  • 17. personálu, organizování práce porodních asistentek na oddělení.
  • 18. 10.Rozvoj a evaluace personálu, tvorba pracovního místa, adaptační proces, supervize, mentoring, koučing.
  • Cvičení 1. Osobnost manažéra v ošetřovatelství. Plánování – stanovování vizí, strategií a cílů. Základy marketingu Role play – modelové situace.
  • 2. Fáze, postupy a metody rozhodovacího procesu a řešení problémů – modelové situace.
  • 3. Praktické příklady - analýza SWOT, PEST, silových polí, delfská technika.
  • 4. Komunikace v managementu – modelové situace, referáty. Příprava jednání.
  • 5. Management kvality. Tvorba standardu, koncipování auditu - modelové situace, referáty. Techniky řízení času – modelové situace.
Literatura
    povinná literatura
  • JAKUŠOVÁ, V. Základy zdravotníckeho manažmentu. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-347-9. info
  • KILÍKOVÁ, M., JAKUŠOVÁ, V. Teória a prax manažmentu v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-290-8. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Management ošetřovatelství. Vybrané kapitoly. Distanční studijní opora. Opava: SLU, FVP, 2012. ISBN 978-80-7248-861-2. info
  • KRÁLOVÁ, J. Vybrané kapitoly z personalistiky. Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. září 2012 [cit. 2012-09-23]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z .
  • IVANOVÁ, K. Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Brno: NCONZO, 2006. ISBN 80-7013-442-9. info
  • GLADKIJ, I. A KOL. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-996-8. info
    doporučená literatura
  • JAKUŠOVÁ, V., SAKOVÁ, J. Manažment interpersonálnych vzťahov v zdravotníckom zariadení. In: Podpora zdravia, prevencia a hygiena v teórii a praxi 6. Martin : Jesseniova LF UK, Beriss, 2009. ISBN 978-80-88866-64-0. info
  • BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • JCI. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. Komentovaný oficiální překlad. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0629-6. info
  • CAJTHAMR, V., DĚDINA, J. Management a organizační chování. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7. info
  • PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1706-9. info
  • SOUČEK, Z., BURIAN, J. Strategické řízení zdravotnických zařízení. Praha: Professional publishing, 2006. ISBN 80- 86946-18-5.
Metody hodnocení
Minimálně 80% docházka na cvičení, písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.