UPPVMK027 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením a charakteristikou aktivizačních činností a terapií, teoretickými východisky pro dané činnosti, strukturou a organizací práce, cíli, zásadami a podmínkami aktivizačních činností, potřebností a začleněním do současné edukace osob se speciálními potřebami.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
-student je schopen definovat a teoreticky vymezit terapie a aktivizační činnosti ve speciální pedagogice
-student zná historii využívání terapeutických postupů obecně
-student umí posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice
-student umí charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice.

Odborné dovednosti:
-student dokáže analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska
-student zná metody, prostředky vybraných terapeutických metod
-student dokáže sestavit cíl, dílčí cíle a postup pro konkrétní aktivizační činnost, či terapii
-student umí posoudit rizika, okolnosti, podmínky aktivizačního procesu.

Obecné způsobilosti:
Student umí vyjádřit vztah terapeutických a aktivizačních činností a speciální pedagogiky. Student dokáže popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie. Student je schopen samostatně vytvořit speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci či terapii.
Osnova
  • 1. Definice a vymezení aktivizačních technik, terapeutických metod a terapií ve speciální pedagogice
  • 2. Historie využívání terapií a aktivizačních technik
  • 3. Terapie a jejich souvislosti, ontogenetický trojúhelník
  • 4. Terapie a jejich souvislosti, psychoterapie
  • 5. Terapie a jejich souvislosti, fyzioterapie
  • 6. Cíl, záměr a podstata využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice
  • 7. Vlastní proces a fáze terapií ve speciální pedagogice, směřování k metodickému využívání speciálním pedagogem
  • 8. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných – expresivní terapie
  • 9. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných – ergoterapie
  • 10. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - animoterapie
  • 11. Zaměření terapií dle typů postižení a limitů lidí
  • 12. Aktivity a terapie jako edukační alternativa pro žáky s těžkým vícenásobným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Pdf, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: PdF, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
  • MÜLLER (ed.) Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2.přepr. vyd. Olomouc:UP, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • JEDLIČKA, Richard a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KACHLÍK, Petr; ČERVENKA, Karel; VOJTOVÁ, Věra et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • KALEJA, Martin; ZEZULKOVÁ, Eva; ADAMUS, Petr a Pavel MÜHLPACHR. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-192-1.
  • KOVÁŘOVÁ, Renata; JANKŮ, Kateřina; HAMPL, Igor. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: PdF OU, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • KUCHARSKÁ, Anna a kol. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-497-8.
    neurčeno
  • GALAJDOVÁ, Lenka a Zdenka GALAJDOVÁ. Canisterapie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1. ISBN 978-80-89726-49-3.
  • JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • KANTOR, Jiří, LIPSKÝ, Matěj, WEBER, Jana a kol. 2009. Základy muzikoterapie. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • OSVALDOVÁ, Margaréta. Muzikoterapia ako intervenčný dynamizmus u osob s postihnutím. Bratislava: IRIS, 2015.
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
  • DELGADO, Melvin. Music, Song, Dance, and Theater. Oxford University Press, 2018. ISBN 9780190642167.
  • JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice. Základy a obecná vymezení. Ostrava, PdF, 2013. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Odevzdání seminární práce na téma Písemná příprava a realizace aktivizační techniky nebo terapie pro konkrétního člověka s postižením (příp. dítě/žáka s SVP) Na základě hodnocení seminární práce bude udělen zápočet.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.