FVP:UPPVBK011 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
UPPVBK011 Speciální pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2020
- Rozsah
- 9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 2. 10. 11:25–13:50 C208, Pá 16. 10. 13:05–15:30 C204, Pá 23. 10. 10:35–13:00 C201
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, postavení v systému věd a aktuálních trendech. Studenti získají přehled o jednotlivých druzích postižení a poruch, o rodině s postiženým jedincem, o specifičnosti vývoje jedinců s různým typem postižení, jejich začlenění do vzdělávací soustavy v rámci speciálního školství nebo individuálních vzdělávacích programů, o profesním uplatnění a zapojení do života společnosti. Současně je cílem přednášek podat informace o speciálně-pedagogické diagnostice, terapii a prevenci.
- Osnova
- 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří.
2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti.
3. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy.
4. Tyflopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
5. Psychopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce.
6. Logopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče.
7. Surdopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
8. Somatopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
9. Problematika specifických poruch učení - terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika.
10. Etopedie.
11. Autismus.Kombinovaná postižení.
- 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří.
- Literatura
- povinná literatura
- MICHALÍK, J. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS, 2013. ISBN 978-80-86532-29-5. info
- POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
- LUDÍKOVÁ, L. a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3092-8. info
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy speciální pedagogiky. Distanční studijní opora 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
- doporučená literatura
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7. info
- BENDOVÁ, P. a ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. info
- MICHALOVÁ, Z. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-745-1. info
- PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- VÁGNEROVÁ, M., HADJ - MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Známkou
Kombinovaná zkouška - Informace učitele
- Student zpracuje 2 volitelné korespondenční úkoly ze studijní opory a vloží jeden do 2. 11. 2018, druhý do 16. 11. 2018 do e-learningu.
Do 30. 11. 2018 vloží do e-learningu zpracovanou a přečtenou knihu dle pokynů pedagoga.
Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Zkouška se bude skládat ze dvou částí, písemné a ústní v jednom termínu, přičemž student musí uspět u obou částí. V případě opravného termínu musí znovu vykonat obě části.
Zkouška bude písemnou formou v termínech zadaných do IS Stag (řádný, 1. opravný, 2. opravný). Dolní hranice v písemném testu je 75 % pro postup k ústní zkoušce. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2020/UPPVBK011