UPPVIK016 Základy andragogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2020
Rozsah
10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vladislava Závrská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 23. 10. 14:45–17:10 C311, Pá 30. 10. 14:45–17:10 C311
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky – edukace dospělých
  • 2. Edukace dospělých – geneze – od počátků k soudobým konceptům ve světě a v českých zemích
  • 3. Předmět, funkce, význam a úkoly andragogiky – andragogika v systému věd o výchově; význam, vývoj a perspektivy a vize v současné společnosti, v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku
  • 4. Subsystémy andragogiky, pomocné a hraniční andragogické disciplíny – jejich tematické zaměření
  • 5. Výzkum v andragogice – základní typy, obsahové zaměření, metody, technické prostředky, fáze výzkumného procesu, data výzkumné zprávy
  • 6. Strategické dokumenty o edukaci dospělých a CŽU – nadnárodní + národní; komponenty CŽU (formální, neformální a informální učení)
  • 7. Androdidaktika – didaktický aparát; metodologické pojetí typů vzdělávání, vyučování a učení dospělého, učební projekty/programy/kurikula učebního procesu, cíle, obsah, formy, metody, prostředky
  • 8. Zásady/principy edukace dospělých
  • 9. Efektivnost edukace dospělých – klíčové a podpůrné determinanty efektivnosti; zjišťování (diagnostický program) a zabezpečování efektivnosti edukace dospělých
  • 10. Dospělý účastník edukace, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita, osobní a profesní kompetence
  • 11. Lektor – edukátor a organizátor vzdělávání dospělých, osobní, profesní a androdidaktické kompetence
  • 12. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých – UNESCO, EU, OECD…– jejich koncepty a vize
  • 13. Programová příprava dospělých na stáří v rámci edukace zvláštních skupin; gerontagogika a edukace seniorů – vztahy k andragogice
Literatura
    povinná literatura
  • BENEŠ, M. Andragogika. 2. aktuální a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. Studijní opora pro studenty programu SPP ÚPPV FVP SU. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
  • VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-808-6723-983. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika (encyklopedické výkladové heslo) s. 1081-1086. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava, vyd. Univer. Komenského, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. s. 42 - 48 in Vzdělávání dospělých - příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. 415 s. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
  • VACÍNOVÁ, T. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011.
Metody hodnocení
zkouška PS: z určené povinné literatury a přednášek
zkouška KS: z povinné literatury a přednášek a splnění korespondenčních úkolů
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Informace učitele
Osobní konzultace, konzultace přes e-mail, konzultační hodiny.
Předmět má kurz LMS Moodle https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=135, jenž slouží k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022.