UVSRPHK001 Teorie a metodologie vědy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2020
Rozsah
12/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 2. 10. 8:05–11:20 C308, Pá 23. 10. 8:05–11:20 C308, Pá 20. 11. 8:05–11:20 C311
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky zdrojů poznávání, zvláště vědeckého. Je diskutována role vědy jako teoretického systému, úloha faktů a dat ve vědě, rovněž problematika legitimizace vědeckých poznatků a základních problémů v současné teorii a metodologii vědy. Metodologická látka je ilustrována na příkladech významných sociologických výzkumů, především těch, které zasahují do oblasti veřejné správy a sociální politiky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti
Studenti získají základní znalosti z teorie a metodologie vědy. Získají také základní přehled o filozofických souvislostech a východiscích spojených se získáváním vědeckých poznatků.
Odborné dovednosti
Studenti budou schopni popsat základní paradigmata spojená se sociálními vědami a popsat rozdíly v přístupu přírodních a sociálních věd.
Obecná způsobilost
Studenti budou schopni kritické diskuse a reflexe problematiky získávání vědeckých poznatků. Získají také přehled o historickém vývoji teorie a metodologie vědy.
Osnova
  • 1. Věda jako forma vědění. Předvědecké, nevědecké a vědecké poznání.
  • 2. Vědecké vědění a výzkum. Typy výzkumu: teoretický, empirický, základní, aplikovaný.
  • 3. Jednotná věda nebo mnohost věd? Rozdíl sociálních a přírodních věd.
  • 4. Sociální funkce vědy a bádání sociálního předmětu. Vědecké vědění a laická zkušenost. Teorie reflexivní modernizace
  • 5. Pravda a hodnoty nebo pravda versus hodnoty? Věda a problém moci. Historické příklady. Soudobé příklady: veřejná sociologie, feministická sociální věda, epistemologie stanoviska. Otázky aplikace vědeckých poznatků v praxi.
  • 6. Fakta a data, subjektivita a objektivita, význam.
  • 7. Paradigmata. Multiparadigmatický charakter sociálních věd.
  • 8. Hypotéza ve vědě jako druh teoretického výroku. Druhy hypotéz, způsob ověřování.
  • 9. Ověřování teorie. Verifikace a falzifikace. Ověřování logické: dedukce, indukce, analogie. Ověřování empirické: pozorování, experiment.
  • 10. Kvantitativní výzkumná strategie: objektivnost a měření. Elementy procesu vědeckého poznání v kvantitativní strategii. Konceptualizace, operacionalizace, indikátory a znaky. Problematika měření ve vědách o člověku.
  • 11. Kvalitativní výzkumná strategie: subjektivita a význam. Elementy procesu vědeckého poznání v kvalitativní strategii.
  • 12. Klasické sociologické výzkumy: příklady budování sociologické metody.
  • 13. Moderní sociologické výzkumy: aplikace pokročilých sociologických metod
Literatura
    povinná literatura
  • BAUM, Detlef, GOJOVÁ, Alice (eds.). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-390-3. URL info
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0. info
  • HARRINGTON, Austin a kol. Moderní sociální teorie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
  • KIVISTO, Peter. Social Theory: Roots and Branches. Oxford: Oxford University Press, 2012. 5 vydání. ISBN 0199937125.
    doporučená literatura
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • CHRÁSKA, Miroslav a KOČVAROVÁ, Ilona. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
  • KAJANOVÁ, Alena, DVOŘÁČKOVÁ, Olga a STRÁNSKÝ, Pravoslav. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
  • KUHN, T. Samuel. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
  • MARVAN, Tomáš. Otázka významu. Cesty analytické filosofie jazyka. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-33-0.
  • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. ISBN. 978-80-7367-468-7.
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
Metody hodnocení
Zkouška
Písemný test k ověření znalostí o základních metodologických problémech sociálních věd. Vypracování prezentace vybraného výzkumu z oblasti veřejné politiky.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Pro výuku je určena a připravena elektronická studijní opora se zadanými úkoly. Kombinovaná část studia je zprovozněna v prostředí e-learningového kurzu https://elearning.slu.cz/enrol/index.php?id=137, kde probíhají jednotlivé tutoriály podle přehledu probírané látky a pod vedením vyučujícího. Toto prostředí poskytuje rovněž studentům možnost písemných individuálních konzultací vybraných problémových celků. Student může po dohodě s pedagogem využívat osobních individuálních nebo skupinových konzultací. JANÁK, Dušan, Marin STANOEV a Václav KULHAVÝ. Teorie a metodologie vědy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018. Elektronická studijní opora.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.