UPPVID023 Didaktizace prevence rizikového chování

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
So 6. 11. 8:05–13:00 TR01, So 27. 11. 8:05–13:00 TR01
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Základní orientaci ve vybraných projevech rizikového chování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent předmětu bude schopen po seznámení s textem a na základě prostudované odborné literatury, zejména z oblasti obecné didaktiky: • Rozeznat a zaměřit se na následující rizikové jevy v chování žáků a dospívajících: záškoláctví, šikana, rasismus, xenofobie, vandalismus, kriminalita, delikvence, tabák, alkohol, drogy, HIV/AIDS, gamblerství, domácí násilí, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN, CSA, komerční sexuální zneužívání, poruchy příjmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie) a další. • Shromažďovat prostřednictvím rozličných technik pro potřeby konkrétní instituce (organizace, školy) základní statistické informace o zastoupení vybraných projevů rizikového chování v reálném prostředí a následně koncipovat program primární prevence. • Samostatně koncipovat jednotlivé aktivity v oblasti primární prevence (např. přednášky, besedy, exkurze apod.) a následně i osobně realizovat. • Podílet se na sestavování preventivních projektů v podmínkách instituce (škol a školských zařízení) a další společenské organizace a prezentovat je. • Přispět ke zkvalitnění systému výchovného poradenství na škole a zejména ke zkvalitnění činnosti školního metodika prevence rizikového chování. • Jednou z předpokládaných dovedností bude v rámci samostatné činnosti koncipovat metodické listy pro jednotlivé druhy projevů rizikového chování.
Výstupy z učení
Dílčí metodické listy, případně ve skupině vypracovaný preventivní program.
Osnova
  • 1 Vymezení základního pojmového aparátu z oblasti didaktiky ve vazbě k problematice jevů rizikové chování. 2 Osobnost výchovného pracovníka ve vzdělávacím procesu. Kompetence výchovného pracovníka, jejich rozvoj, sebereflexe, sebezdokonalování v didaktické činnosti. 3 Koncipování programu primární prevence. Dominanty preventivního programu. Projektové vyučování. Koncipování projektů. 4 Didaktické zásady, jejich stanovení a význam jejich dodržování při tvorbě i realizaci preventivních činností. 5 Organizační formy výuky se zaměřením na aplikaci preventivních aktivit. Volba forem vzhledem k věku jedince, jeho potřebám, sociální situaci, vzhledem k preventivním činnostem. 6 Metody výuky se zaměřením na aplikaci preventivních aktivit. Volba metod vzhledem k věku jedince, jeho potřebám, sociální situaci, vzhledem k preventivním činnostem. 7 Učivo (obsah vzdělávání) a jeho struktura (vědomosti, dovednosti, návyky). 8 Příprava programu primární prevence. Postup a nástroje sledující zmapování terénu. 9 Materiální didaktické prostředky a jejich místo ve výchovně vzdělávacím procesu, materiální didaktické prostředky jako pracovní nástroj pro realizaci preventivních aktivit. Uplatnění materiálních a nemateriálních prostředků v oblasti didaktizace rizikového chování. 10 Hodnocení výsledků, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy hodnocení, hodnocení preventivních aktivit, reflexe hodnocení. Význam hodnocení.
Výukové metody
Přednáška doplněná konkrétními ukázkami. Využití samostatné práce a práce ve skupinách.
Metody hodnocení
Ústní pohorov nad vypracovanou seminární prací,
Informace učitele
Při závěrečném pohoru bude přihlíženo k aktivitě studenta.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.