UPPVMP040 Sociální pedagogika ve školské praxi

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
0/13/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVMP040/A: Čt 30. 9. 10:35–12:10 C303, Čt 14. 10. 10:35–12:10 C203, Čt 11. 11. 10:35–12:10 C303, Čt 18. 11. 10:35–12:10 C301, Čt 25. 11. 10:35–12:10 C303, Čt 9. 12. 10:35–13:00 C303, A. Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět podává poznatky z oblasti sociální pedagogiky aplikovatelné pedagogy ve výchovně vzdělávací praxi, nabízí vhled do problematiky kompetentnosti, kladů a záporů uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga, vhled do oblasti práce s žákem z nepodnětného prostředí, práce třídního učitele, spolupráce s kolegy, asistentem pedagoga, rodinou žáka, co dělá úspěšný pedagog, i když to vždy není v jeho náplni práce.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základech sociální pedagogiky, v metodických a koncepčních přístupech v pedagogické praxi
- student chápe principy sociální pedagogiky uplatňované v pedagogické praxi
- student vysvětlí klady a zápory uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga
Odborné dovednosti:
- student analyzuje pedagogický proces v kontextu kompetentnosti ve vztahu k angažovanosti
- student se orientuje v principech výchovně vzdělávací pedagogické práce s žákem z nepodnětného prostředí
- student zná metody a prostředky, jak pracovat s žáky z nepodnětného prostředí a umí je používat
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně aplikovat principy sociální pedagogiky v práci s žákem z nepodnětného prostředí a při plánování vzdělávacího obsahu
- student umí využívat prvky sociální pedagogiky v práci třídního učitele s kolektivem třídy, při spolupráci s kolegy a rodiči žáků
- student ovládá základní komunikační strategie a přístupy při realizaci pedagogické praxe
Osnova
  • 1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny.
  • 2. Postavení sociální pedagogiky v systému věd.
  • 3. Uplatnění principů sociální pedagogiky a obecné pedagogiky.
  • 4. Vztah sociální pedagogiky ke speciální pedagogice.
  • 5. Vymezení kompetencí angažovaného pedagoga při uplatňování principů sociální pedagogiky.
  • 6. Úloha speciálního pedagoga v sociální oblasti.
  • 7. Žák z nepodnětného prostředí a jeho charakteristika.
  • 8. Sociální exkluze, práce s žáky z nepodnětného prostředí.
  • 9. Metody a prostředky ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
  • 10. Komunikační strategie a přístupy ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
  • 11. Případové studie žáků z nepodnětného prostředí, analýza.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-053-6.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School education of Roma socially disadvantaged pupils in the Czech Republic: basic description of the current situation. Ostrava: University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
    doporučená literatura
  • BALVÍN, J. Metody výuky romských žáků. Praha: Radix, 2007. ISBN 978-80-86031-73-6.
  • HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN, 1982.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • PETRASOVÁ, A., PORUBSKÝ, Š. Educational ways of Roma children from socially disadvantaged backgrounds. Praha: Extrasystem, 2017. ISBN 978-80-87570-37-1.
  • PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3469-6.
  • SELIGMAN, M. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2944-6.
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
    neurčeno
  • BRUNDENIUS, C. Universities, Inclusive Development and Social Innovation. Springer, 2017. ISBN 978-3319436982.
  • HELUS, Z., PELIKÁN, J. Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1984.
  • HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-072-3.
  • KALEJA, M. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3.
  • KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • SAMKOVÁ, K. Romská otázka: psychologické důvody sociálního vyloučení Romů. Praha: Blinkr, 2011. ISBN 978-80-87579-03-9.
  • SILBEROVÁ, A. Sociální pedagogika ve školské praxi. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Docházka na semináře (min. 80%), zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace, písemný zápočet.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.