FVP:UVSRPHD013 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
UVSRPHD013 Vývojová psychologie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2021
- Rozsah
- 10/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D. - Rozvrh
- Ne 10. 10. 8:05–12:10 TR02, So 16. 10. 13:05–17:10 TA01, So 4. 12. 12:15–16:20 TA01, 12:15–16:20 TR02
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- CŽV NMg Veřejná správa a sociální politika (program FVP, 1541)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny vývojové psychologie a aplikaci poznatků pro studenty Veřejné správy a sociální politiky. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně specifik jejich případného chování provokujícího konfliktní situaci při jednáních.
- Osnova
- 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, aplikační možnosti, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplíny. Pojem duševní vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
- 2. Teorie determinace a periodizace vývoje.
- 3. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Novorozenecké období.
- 4. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
- 5. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace.
- 6. Školní zralost. Školní připravenost. Problémy spojené s předčasným zaškolením.
- 7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
- 8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
- 9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
- 10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování.
- 11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
- 12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
- 13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, změna způsobu života, problematika umírání a smrti.
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4LfCPljJ1yVRgou4sHj8eRP-aybTr5GgsnQrYCz8kqQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=96ab55ea-9acd-4763-b5d5-fb57e95cc438&tenantId=a6363da9-944b-4aae-abf8-3478e529ad2f
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2021/UVSRPHD013