UNZSOP041 Komunitní, primární ambulantní péče a domácí péče

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
12/12/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 3. 11. 8:55–12:10 C310, Pá 11. 11. 8:55–12:10 C311, St 30. 11. 16:25–19:40 C301, Čt 1. 12. 16:25–19:40 C301, Pá 9. 12. 8:55–12:10 C301, Čt 15. 12. 8:55–12:10 C301
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlí primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost. Zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Studentům je objasněn význam pojmu „komunita“, její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb a její hierarchii: jedinec-rodina-obec-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí pro život dětí a jejich rodin. Naučí se ošetřovaní dětských pacientů ve vlastním sociálním prostředí.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student má znalosti o organizaci zdravotních služeb v České republice. Student má znalosti o komunitě, rodině. Student má znalosti o práci dětské sestry v ambulantním provozu. Student má znalosti o domácí péči. Student má znalosti o očkování v dětském věku. Odborné dovednosti: Student je schopen posoudit potřeby dětí v domácím prostředí. Student umí aplikovat základní postupy při péči o dítě v krizi. Student umí volit správné techniky edukace rodin o zdravém životním stylu. Student umí volit vhodné metody prevence drogové závislosti u dětí. Obecná způsobilost (kompetence): Student motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe. Student vykonává činnosti ošetřovatelské péče poskytované dítěti v domácím prostředí. Student poskytuje ošetřovatelskou péči v rámci primární péče, vykonává návštěvní službu, hodnotí domácí prostředí z hlediska zajištění zdravého vývoje dítěte, poskytuje rady a pomoc v oblasti hygieny, výživy, kojení, vyprazdňování, zajišťování naplňování plánu povinného očkování, preventivních prohlídek a dispenzární péče, prevence úrazů, agresivních poruch chování a závislostí v dětském věku.
Osnova
  • 1. Organizace zdravotních služeb. Komunita - definice komunity, komunita jako klient, faktory ovlivňující zdraví komunity. 2. Ošetřovatelství orientované na komunitu, ošetřovatelský proces v komunitě, posouzení potřeb v komunitě. Využití klasifikačních systémů v komunitním ošetřovatelství. 3. Komunita a komunitní péče, rozvoj komunit. 4. Obecné principy komunitní péče, komunitní plánování, komunitní služby a instituce. 5. Role sestry v ambulantní komunitní a domácí péči. Standardy komunitního ošetřovatelství. 6. Domácí péče (filozofie domácí péče, organizace domácí péče, odlišnosti poskytování ošetřovatelské péče v domácím prostředí), agentury domácí péče. 7. Rodina jako klient, definice a funkce rodiny, charakteristika a změny rodiny, hodnocení rodiny, zdravotní potřeby rodiny, domácí návštěvy. Zajištění podmínek pro zdravý vývoj dítěte v rodině. 8. Primární, ambulantní a komunitní péče o děti podle jednotlivých vývojových období. Primární, sekundární a terciární prevence. 9. Role sestry v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost, očkování u dětí, preventivní prohlídky. 10. Komunitní péče ve školách, školní sestra. 11. Primární péče o dítě se specifickými potřebami. Dítě v krizové situaci. Adiktologie v primární a komunitní péči u dětí. 12. Prevence úrazů v dětském věku.
Literatura
    povinná literatura
  • STANHOPE, M., LANCASTER, J. Foundations of nursing in the community: community-oriented practice. 4th ed. St. Louis, Mo: Elsevier, 2014. ISBN 978-0-323-10094-6.
  • ŠUPINOVÁ, M. a kol. Ošetrovateľská starostlivosť o dieta v komunite. Bánská Bystrica: DALI-BB, 2017. ISBN 978-80-8141-158-8.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • HANKEOVA, L. Komunitní a domácí péče. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • HLUBKOVÁ, Z., SIKOROVÁ, L. Využití hodnotících nástrojů posuzujících strach z bolesti u dětí. Praktický lékař. 2015;95(5):205-210. ISSN 1805-4544. (indexace: SCOPUS).
  • LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0668-7.
  • JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
  • ZRUBCOVÁ, D. a kol. Ošetrovateľská starostlivosť v komunite. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2013. ISBN 978-80-558-0234-3.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
  • HOSÁKOVÁ, Jiřina a Zuzana HLUBKOVÁ. Hodnocení zdravotně sociálních potřeb v komunitní péči. Psychiatrie, časopis pro moderní psychiatrii. Supplementum 2. Praha: TIGIS, 2019, roč. 23, č. 2, s. 10-11. ISSN 1211-7579. http://www.tigis.cz/images/stories/psychiatrie/2019/psych_supplementum_2_2019/vyveskova.pdf info
  • HOSÁKOVÁ, Jiřina, Zuzana HLUBKOVÁ a Martina HYPŠOVÁ. Sebepoškozování adolescentů jako edukační problém. Ošetřovatelské perspektivy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018, roč. 1, č. 1, s. 31-38. ISSN 2570-785X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.25142/osp.2018.004. https://osp.slu.cz/pdfs/osp/2018/01/04.pdf info
  • HLUBKOVÁ, Zuzana a Romana LISZTWANOVÁ. Spolupráce rodičů a sester při ošetřování dítěte během hospitalizace: pilotní studie. LOGOS POLYTECHNIKOS. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2017, roč. 8, č. 2, s. 88-99. ISSN 1804-3682. URL info
Výukové metody
Přednáška, hraní rolí, diskuze, brainstorming, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Požadavky k zápočtu: vypracování a prezentace zadaného úkolu, písemný test s úspěšností alespoň 80 %.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.